Cine suportă consecințele în caz de accident la școala de șoferi!
Pregătirea viitorilor conducători auto are două componente principale, teoretică și practică, iar la finalul școlii, se susțin două examene, câte unul pentru fiecare dintre module. Cei care urmează cursurile trebuie să știe cine suportă consecințele în cazul în care se produce un accident la școala de șoferi.
Pentru a putea conduce un autovehicul pe drumurile publice din România, este obligatoriu să deții un permis auto.
Acesta poate fi obținut doar după ce au fost urmate cursurile de pregătire teoretică și practică, la o școală de șoferi acreditată. Și doar dacă acel cursant a promovat atât examenul teoretic, cât și pe cel practic.
Școala de șoferi este împărțită în două module: formare teoretică și formare practică. Partea teoretică de pregătire la școala auto pentru permis Categoria B este compusă din: 14 ore de legislație rutieră; 2 ore de legislație specifică; 4 ore de conducere preventivă și ecologică și 2 ore de cunoașterea și înțelegerea autovehiculului. Așadar, pregătirea teoretică are o durată totală de 28 de ore. Aceasta se poate face în paralel cu formarea practică, deși este recomandat să se facă înainte de a urca la volan.
Cursurile de pregătire practică la școala de șoferi pentru permis Categoria B au o durată de cel puțin 30 de ore.
În cazul în care mașina condusă de un cursant e implicată într-un accident, vina este împărțită. „Pe parcursul activității de pregătire practică sau de examinare în vederea obținerii permisului de conducere, instructorul auto atestat ori, după caz, examinatorul împreună cu persoana pe care o supraveghează sau o examinează răspund pentru încălcarea de către aceasta a regulilor de circulație sau, după caz, pentru pagubele produse terților ca urmare a producerii unui accident de circulație”, se precizează în Art. 23 (3) din legea circulației.
Așadar, atât în timpul orelor de pregătire practică, cât și în timpul examenului, instructorul auto și polițistul examinator sunt responsabili de acțiunile cursantului aflat la volanul mașinii.
Dar, în același timp, cursantul va purta jumătate din vină în cazul în care se face vinovat de producerea accidentului, informează ProMotor.
Conform legii, un cursant nu poate conduce mai mult de 2 ore pe zi în cadrul unei ședințe. Deci, teoretic, cursurile practice au o durată de cel puțin 15 ședințe.
În multe situații, instructorii auto comasează orele de conducere practică cu partea de pregătire teoretică.
Astfel, ținând cont și de zilele libere și de normele legale, școala de șoferi durează 20 de zile lucrătoare, într-o situație ideală. Însă, în general, cursanții termină cursurile teoretice și practice după aproximativ 6-8 săptămâni.
La finalul cursurilor teoretice și practice, elevul primește o adeverință. Acest document confirmă că a urmat, conform legii, cursurile de pregătire și se poate înscrie la examen.
Întâi se va susține proba teoretică, care constă într-un test grilă, format din 26 de întrebări cu variante de răspuns multiple. Acest examen se susține pe calculator, la Direcția de Permise și Înmatriculări Auto (DGPCI). Candidatul trebuie să obțină cel puțin 22 de puncte, dintr-un maxim de 26. Cei care promovează testul, se pot înscrie apoi la examenul practic iar programarea se face online, DGPCI.
Din păcate, numărul polițiștilor examinatori este limitat, iar șoferi aspiranți sunt tot mai mulți. De aceea, sunt multe cazuri în care un candidat care vrea să susțină proba practică pentru permisul auto așteaptă chiar și 3 luni până susține examenul.
Așadar, de când începe școala până susține examenul practic, durează, în general, între 3 și 5 luni.