La ce temperatură trebuie puse anvelopele de iarnă!
Producătorii de anvelope au conceput cauciucuri speciale pentru fiecare sezon. De aceea trebuie să știm la ce temperatură trebuie schimbate anvelopele de vară cu cele de iarnă și în ce situații pot fi sancționați șoferii care nu fac asta, conform legii circulației.
Aderența este cel mai important criteriu de clasificare a anvelopelor. Unele se „lipesc” de asfalt mai bine pe timpul verii, altele au o aderență sporită iarna. Există și variantă intermediară, care, teoretic, asigură aderență optimă atât pe asfaltul încins, cât și când afară sunt temperaturi negative.
Anvelopele de vară sunt confecționate dintr-un cauciuc mai dur, care la temperaturi înalte se înmoaie. Astfel, suprafața de rulare are o aderență foarte bună atunci când asfaltul este cald. Deci, este ideal vara, când temperatura șoselei poate depăși 50-60 de grade Celsius.În schimb, când asfaltul se răcește, cauciucul devine extrem de rigid. Iar pe măsură ce temperatura scade, cu atât mai mult aderența se reduce. De cealaltă parte, cauciucurile de iarnă sunt optime pentru drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Legislația din România nu stabilește la ce temperatură trebuie schimbate anvelopele de vară cu cele de iarnă, scrie ProMotor. De exemplu, până în anul 2011, șoferii erau obligați să circule cu anvelope de iarnă în perioada 1 noiembrie – 30 martie. Dar, legea a fost modificată iar conducătorii auto nu mai sunt obligați să înlocuiască anvelopele la schimbarea de sezon.
Totuși, trebuie ținut cont că testele au arătat că anvelopele de vară nu mai au elasticitatea optimă la temperaturi sub 6-7 grade Celsius. Așadar, atunci când temperaturile medii scad sub 6 grade, este indicat să schimbăm anvelopele de vară cu cele de iarnă.
Șoferii care circulă pe drumurile acoperite de zăpadă, polei sau gheață cu cauciucuri de vară riscă o amendă uriașă.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni […] conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie echipat cu anvelope de iarnă”, se precizează în Art. 102, alin 6.1, din legea 195/2002.
Cu aceeași amendă se sancționează și șoferii care circulă cu anvelope uzate. În plus, autoritățile dispun în aceste situații reținerea talonului auto, fără drept de circulație.
Așadar, este legal să circuli iarna cu anvelope de vară, dar cu condiția ca drumul să nu fie acoperit cu zăpadă, gheață sau polei. În plus, este și foarte riscant, pentru că la temperaturi scăzute aderența acestora se reduce considerabil.