Ce presupune exproprierea de la Mănăstirea Lainici

Dacă pentru modernizarea tronsonului de drum național dintre Rovinari și Bumbești Jiu a fost nevoie de un deceniu pentru ca șoseaua să fie una demnă de statutul european pe care îl are, pe tronsonul dintre Bumbești Jiu și Petroșani se lucrează „doar” de vreo patru ani, acum statul pregătindu-se de noi exproprieri, menite să urgenteze finalizarea proiectului respectiv.

O parcare la Lainici și două poduri peste Jiu necesită suprafețe de teren pe care Ministerul Transporturilor vrea să le ia de la proprietarii din zonă, aceștia fiind, în mare, Primăria Bumbești Jiu și Mănăstirea Lainici. Un proiect de act normativ pus în dezbatere publică pe această temă arată că statul are nevoie de aproape 11.000 de metri pătrați, pentru care e dispus să plătească vreo 33.000 de lei. La o medie de 3 lei pentru fiecare metru patrat e lesne că proprietarii nu fac o mare afacere din exproprierile respective.
O mare parte din suprafața amintită, peste 5000 de metri patrați, ocupați cu pădure, aparțin Mănăstirii Lainici. Mai exact, pentru 5119 mp locașul de cult ar urma să fie despăgubit cu 3800 de lei, în timp ce pentru 4.051 mp pășune statul e dispus să plătească despăgubiri de 1300 lei. Și Obștea Porceni ar urma să piardă 527 mp de pădure pentru care va fi despăgubită cu 400 lei. Aceeași sumă va fi plătită și către Obștea Bumbești, dar în schimbul obținerii unei suprafețe mai mici, de 478 mp pădure.
Primăria Bumbești Jiu ar urma să încaseze însă cele mai mari despăgubiri și asta pentru că terenul său este unul intravilan și are pe el curți și construcții. Astfel, pentru 431 mp, valoarea despăgubirilor este de 4400 lei, iar pentru 120 mp curți și construcții statul va trebui să plătească 20.300 lei pentru a folosi acea suprafață.
Proiectul de act normativ aflat în dezbatere publică arată că în zona mănăstirii Lainici traficul va fi deviat. În zonă va fi construită o parcare nouă, totul urmând să fie realizat la o distanță mai mare de lăcașul de cult care riscă să fie afectat grav de vibrațiile produse de mașinile ce tranzitează zona și al căror număr va fi în continuă creștere după terminarea lucrărilor de modernizare a șoselei. „În lipsa acestor măsuri vibraţiile produse de traficul greu şi fluxul mare de vehicule care tranzitează DN66 vor afecta structura de rezistenţa a monumentului istoric şi vor conduce la avarierea unor părţi ale clădirii sau a instalaţiilor şi echipamentelor acestuia, fapt ce poate conduce la degradarea/ prăbuşirea acestuia, ceea ce contravine legii”, se arată în documentul Ministerului Transporturilor.

Vizualizări: 670

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Administrație:

Citește și: