Elevii de 10 la Bacalaureat: Trebuie să dai înapoi ceva comunității în care te-ai format

Alexia Elena Ciopănoiu și Alexandru Ștefan Ișfan sunt elevii gorjeni care anul acesta au reușit să obțină media 10 la examenul de Bacalaureat. Cei doi au reprezentat cu mândrie Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, locul în care au parcurs cei patru ani de liceu.

Primul care a reușit această performanță academică este Mihai Alexandru Bratu, elev la Tudor, obținând media 10 la Bacalaureatul olimpicilor.

Alexia și Ștefan sunt pasionați de lucruri diferite, dar uniți printr-un aspect comun: își doresc să se dezvolte și să ofere, la rândul lor, o parte din cunoștințele lor comunității în care au crescut.

Reporter: Ce v-a determinat să alegți liceul și profilul pe care l-ați urmat?

Alexia: Am fost elevă la specializarea filologie, la Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu”. Principalul motiv pentru care am ales să urmez studiile la Tudor a fost faptul că am auzit foarte multe recenzii bune despre felul în care se învață, despre colectiv, despre profesori și o foarte mare pondere din decizia finală a fost bazată și pe aspectul clădirii, un loc încărcat de istorie și tradiție.

Ștefan: Am fost elev la Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu”, la matematică-informatică. Încă din gimnaziu am studiat la Tudor și m-am atașat de colectiv și de profesorii care m-au îndrumat la olimpiadele la care am participat. Am văzut multe licee din țară, cu ocazia participării la olimpiadele naționale și mi s-a părut mereu Tudorul un liceu impunător. Am ales matematică-informatică pentru că am fost mereu pasionat de materiile studiate la profilul real și mi s-a parut că acest profil mi se potrivește cel mai bine.

Reporter: Cum v-ați pregătit pentru examen? Cum v-ați descurcat cu timpul liber?

Alexia: Am încercat să imi concentrez toată munca asupra mea și m-am concentrat mai puțin pe meditații. Am ales să mă pregătesc foarte mult acasă, dar am făcut și câteva ore de pregătire suplimentară la istorie și la limba română. Din bunăvoința domnului profesor de geografie, Vasile Zaharia, pregătirea la această disciplină am făcut-o la școală, din timpul dumnealui, un lucru de apreciat. Mi-am făcut singură comentariile la română. Am considerat că un profesor corector de la Bacalaureat ar fi mult mai impresionat de dimensiunea personală a eseurilor mele. Pentru că am dat examenul la istorie și geografie, am avut mai mult de memorat și repetat, spre deosebire de ceilalți colegi de la alte specializări, care s-au axat mai mult pe gândirea logică și pe raționament. Bacalaureatul nu m-a împiedicat să îmi desfășor activitățile zilnice, chiar dacă clasa a XII-a a fost mai solicitantă. Am încercat să găsesc un echilibru.

Ștefan: A fost destul de complicat să găsesc un echilibru pentru că m-am axat foarte mult și pe olimpiada de fizică. Am avut concursuri până la finalul lunii mai. Tot anul am fost nevoit să leg, în paralel, româna și fizica. Am lucrat mai mult la fizică. Pe parcursul anului, am citit operele pe care trebuia să le învățăm. După ce am terminat concursurile, m-am ocupat serios de limba română și mi-a fost destul de ușor să înțeleg comentariile. Am încercat să analizez ce am primit de la profesori și să combin ideile mele personale și aspectele înțelese de mine. Din cauza lipsei de timp, nu pot spune că sunt integral făcute de mine, dar este și părerea mea personală. Din punct de vedere social nu pot spune că m-a afectat lipsa timpului foarte mult. Participând la competiții încă din clasa a V-a, a trebuit de atunci să găsesc un echilibru între partea academică și viața mea personală.

R: Cum ați reacționat în momentul în care v-ați văzut notele? Vă așteptați?

Alexia: Pentru mine a fost un mare șoc. Nici acum nu realizez. O parte din mine mereu a sperat că o să obțină o notă mare. Cred că nu am îndrăznit niciodată să visez la 10, pentru că mi se părea un target pe care îl ating doar copiii minune. Sunt foarte recunoscătoare și foarte mândră de mine. Știu că am meritat pentru toate eforturile pe care le-am depus. Cred că la română nu mă așteptam să iau 10, chiar dacă acesta este domeniul meu de activitate. Totul ese foarte subiectiv. 

Ștefan: La română am rămas surprins. Nu neapărat că nu mă așteptam, pentru că eram mulțumit de ce am scris, dar este un domeniu foarte subiectiv. La matematică și la fizică mă așteptam. Era ușor de verificat. Dacă ai punctat anumite aspecte din barem, șitai ce notă urmează. La limba română nu știam exact la ce să mă aștept. Depinde mult de profesorul care îți corectează lucrarea. Când am intrat pe site să văd notele, prima pe care am văzut-o a fost nota de la limba română și m-am speriat puțin. După m-am uitat și la celelalte.

Reporter: Cum v-a afectat pandemia parcursul școlar?

Alexia: Eu cred că pandemia m-a ajutat într-o oarecare măsură să mă concentrez pe materiile care contează. Pe noi pandemia ne-a prins în al doilea semestru din clasa a IX-a. Personal, pandemia m-a afectat pe plan social. Când stau să mă gândesc la ce amintiri am din primii ani de liceu, constat că am un gol. Mi-aș fi dorit să fiu mai mult în colaborare cu profesorii, dar m-am concentrat pe ce trebuie, acasă.

Ștefan: La mine a fost o discrepanță între utilitatea pe care a avut-o pandemia pe plan academic și dezavantajele pe care le-a avut pe plan social, în sensul că ne-a afectat cumva jumătate din perioada liceului. Amintirile din perioada aceea nu sunt. M-a ajutat foarte mult pe plan școlar, deoarece am participat în liceu la olimpiada de fizică și am putut să mă concentrez mai mult pe materiile mele de bază. În perioada pandemiei am început să citesc și să diversific domeniile. Eu citesc mai mult literatură de specialitate.

Reporter: În ce domeniu doriți să activați de acum înainte?

Alexia: Doresc să urmez Facultatea de Litere din cadrul Universității din București și să activez în învățământ. Mereu am admirat meseria de dascăl. Este visul meu.

Ștefan: Chiar dacă am fost la matematică-informatică, vreau să mă înscriu la Universitatea de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” din București. Mi-am dorit mereu să ajut oameni și cred că cel mai bun mod prin care poți să faci asta este să îi tratezi pe cei bolnavi. O parte din eforturile mele depuse pentru olimpiada de fizică au fost pentru a obține o mențiune. Această mențiune îmi garantează intrarea la facultate fără admitere. Am reușit, anul trecut, să obțin această mențiune.

Reporter: V-ați întoarce în Târgu Jiu după terminarea studiilor?

Alexia: Eu chiar am luat în considerare această posibilitate. Mereu am simțit că mă atrage ceva în acest oraș, mai mult decât rădăcinile. Toată lumea știe că suntem mai atrași de casă decât de alte orașe. Cred că și eu fac parte din această categorie și aș spera să mă pot întoarce acasă. Câteodată îmi imaginez cum ar fi să fiu colegă de cancelarie cu profesorii mei. Să vedem ce imi rezervă viitorul.

Ștefan: Imi doresc să mă întorc acasă, dar după mulți ani de formare și activitate în medicină. Cred că o să am peste 10 ani de studii până o să pot să activez în domeniu. Mă gândeam să mă întorc, la un moment dat, în Târgu Jiu. Sunt de părere că trebuie să dai înapoi ceva comunității în care te-ai format.

Reporter: Ce aveți de gând să faceți vara această, acum că examenul de Bacalaureat s-a încheiat?

Alexia: Vara aceasta îmi doresc să călătoresc. Știu că este posibil să am mai puțin timp pentru călătorii în perioada facultății. Cred că toate activitățile pe care o să le fac în această vară o să se concentreze asupra relaxării mele. Am muncit destul în acest an. Nu vreau să neglijez principala mea pasiune: cititul. Știu că în facultatea pe care o voi urma o să am mare nevoie de literatură. O nevoie la care lucrez de mult timp.

Ștefan: Nu sunt genul de persoană căreia să îi placă foarte mult călătoriile, dar îmi place sportul foarte mult. În ultimul an nu am avut timp să mă ocup de latura aceasta sportivă. Asta îmi doresc să fac până la începutul facultății. Să fac foarte mult sport, foarte multă mișcare și să îmi reîncarc bateriile.

Reporter: La ce olimpiade ați participat?

Alexia: Încă din clasa a V-a am participat la olimpiada de limba și literatura română. Am ajuns la etapa județeană. În clasa a XI-a m-am calificat la etapa națională, care a avut loc la Slobozia. O foarte mare parte din acest merit i-a aprținut doamnei profesoare Elena Roată, care mi-a îndrumat pașii. A fost profesorul meu de la Centrul de Excelență și și-a dedicat mult timp pentru a mă pregăti și a mă sprijini.

Ștefan: Particip la olimpiade din clasa a V-a. M-am calificat în fiecare an la una sau două etape naționale. Dar nu asta este important. Cel mai important pentru mine este colectivul pe care l-am format și în care am reușit să mă integrez. Am avut ocazia să mă întâlnesc cu mulți elevi de elită din țară și să legăm prietenii. Asta mi se pare cea mai mare realizare a mea. Am reușit să cunosc niște oameni care au potențialul de a schimba societatea de mâine și sunt recunoscător din acest punct de vedere.

Reporter: Ce sfaturi le dați viitorilor absolvenți care vor susține examenul?

Alexia: Cel mai important aspect, cel puțin la limba română, este să citească toate operele. Cititul te dezvoltă. La istorie și geografie m-a ajutat extraordinar de mult faptul că am pasiunea aceasta. De asemenea, este foarte important să învețe constant. Să nu lase toată materia pentru clasa a XII-a.

Ștefan: Le recomand să citească operele și să-și dezvolte o părere personală. Le sugerez să treacă prin filtrul propriei gândiri toate informațiile pe care le citesc. În ceea ce privește parcursul în viața, cu toții să își urmeze visul și pasiunile. 

Vizualizări: 4,020

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Interviu:

Citește și: