Un desen alb-negru i-a pus în dilemă pe elevi la evaluare
Prima evaluare naţională a copiilor de clasa a II-a a arătat din nou incompetenţa celor care fac testele. Micuţii au primit un desen alb-negru, pe baza căruia ar fi trebuit să compună un text. Elevii au fost întrebaţi despre ce anotimp este vorba şi ce fac copiii aflaţi în grădină. Răspunsul corect era primăvară, uşor de intuit de copii, dacă ar fi primit desenul color, ceea ce şcolile nu au făcut, din economie. Învăţătorii spun că desenul putea fi interpretat la fel de bine ca fiind de toamnă şi că nu este normal să se creeze astfel de confuzii micuţilor.
Directorii unităţilor şcolare din judeţul Gorj au primit ieri dimineaţă la primele ore subiectele şi parolele pentru deschiderea lor, astfel încât să aibă timp să le printeze pentru a le pune la dispoziţia celor mici odată cu începerea testării. Elena, elevă în clasa a II-a la Liceul Teologic din Târgu Jiu, a fost printre elevii care au susţinut ieri prima probă la limba română din cadrul Evaluării Naţionale. Dacă la partea de citit nu au existat probleme, la partea scrisă i-a fost mai greu. Asta pentru că, la unul dintre subiecte, trebuia să scrie o un text de cinci rânduri, în care să răspundă la patru întrebări, bazându-se pe o imagine alb-negru. În respectiva ilustraţie erau desenaţi mai mulţi copii, printre care se presupune că se recunoştea şi Elena, aflaţi în curtea unei şcoli, care făceau diverse activităţi, precum greblat, săpat, plantat, udat. Întrebările au fost: În ce anotimp se petrece întâmplarea? Cu cine te afli în grădină? Ce faceţi voi acolo? Ce ţi-a plăcut cel mai mult să faci în acea zi? Cum te-ai simţit?
Pentru faptul că imaginea era alb-negru, eleva putea fi tentată să răspundă că întâmplarea se petrece toamna, dacă luăm în calcul că şi toamna se greblează, se plantează şi se sapă sau udă, atunci când temperaturile sunt foarte ridicate pentru acea perioadă. Mai mult decât atât, se presupune că este vorba de o livadă din curtea şcolii, ori în întrebare se vorbeşte de o grădină. Acest lucru putea iar să o determine să dea un răspuns incorect. Noroc că notele nu sunt trecute în catalog.
Învăţător: Testările ar trebui date color
Chiar şi învăţătorii de la clasă au sesizat aceste neconformităţi şi spun că subiectele ar trebui să fie transmise în format color. Cel mai probabil aşa s-a întâmplat, însă pentru că unitatea nu dispune de imprimantă color, lucrările au fost printate alb-negru. “Cei mici s-au descurcat bine, ţinând seama că este prima lor testare. Cerinţele sunt multe totuşi, imaginile nu sunt colorate şi aduc un plus de greutate în observarea detaliilor. Ar trebui date color şi textele sunt foarte lungi pentru un copil de clasa a II-a. E greu ca în 25 de minute un copil de clasa a II-a să străbată un text de două pagini şi ceva şi în acelaşi timp au nevoie să se întoarcă la text”, a declarat Eugenia Stoian, învăţător.
Mii de elevi au susţinut testarea
Peste 3400 de elevi de clasa a II-a din judeţul Gorj au susţinut ieri testarea la limba română din cadrul Evaluării Naţionale. “Din cei 3528 de elevi de clasa a II-a din judeţul Gorj s-au prezentat la şcoli 3410. Dintre aceştia, 24 au susţinut textele cu itemi adaptaţi, ei fiind înscrişi ca elevi cu cerinţe educaţionale speciale, iar părinţii au făcut cerere de modificare a textelor în timpul prevăzut de metodologie”, a declarat Georgeta Popescu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Gorj.
Pe 4 iunie, elevii de clasa a II-a vor susţine examen la matematică.