Transvâlcanul, drumul uitat din Carpați

Valea Jiului din Hunedoara impresionează prin relieful ei și numeroasele monumente ale naturii, însă turiștii care ajung să o exploreze cu mașina pot avea surpriza ca drumurile pe care pornesc să se înfunde în mijlocul sălbăticiei, deși doar câțiva kilometri le despart de localitățile din Gorj.

Minele și uzinele miniere unde în urmă cu trei decenii munceau aproape 40.000 de oameni au fost închise pe rând, iar orașele Văii Jiului s-au depopulat treptat. În prezent, mai puțin de 2.000 de localnici muncesc în minerit. Însă cei rămași au fost copleșiți de-a lungul timpului cu promisiuni ale autorităților și politicienilor despre dezvoltarea zonei prin turism.

Din orașele miniere, călătorii pot urca fără prea mari eforturi în munții Vâlcan, Parâng, Retezat și Șureanu, se pot avânta în sălbăticia cheilor Buții, Crivadiei și ale Jiețului, ori se pot aventura în Defileul Jiului, și pe drumurile de munte ale momârlanilor (locuitorii vechilor sate din Valea Jiului) care trec prin Pasul Vâlcan, Pasul Merișor - Dealul Babii și Pasul Jiu - Cerna de pe valea Jiului de Vest.

Drumuri modernizate, până la limita județului Hunedoara

Deși au fost modernizate în ultimii ani, mai multe drumuri din Valea Jiului, menite să scoată din izolare orașele miniere se opresc în sălbăticie, la limita județelor Hunedoara și Gorj.

Drumul spre Cheile Sohodolului, modernizat parțial

Lucrările de modernizare a Drumului Judeţean 672 C, de la barajul Valea de Peşti până la limita judeţului Hunedoara, cu judeţul Gorj au început în vara anului 2024.

Investiția derulată de Consiliul Județean Hunedoara se ridică la 48 de milioane de lei, fonduri atrase prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, și vizează modernizarea a cinci kilometri de drum, pietruit în prezent, începând de la barajul Valea de Peşti din Hunedoara, spre Cheile Sohodolului din județul Gorj.

Drumul Judeţean porneşte 672 C are o lungime totală de 37 de kilometri, dintre care 31 de kilometri sunt în judeţul Gorj.

În Gorj, drumul este asfaltat începând în comuna Runcu, și de la marginea ei până în Cheile Sohodolului, iar recent un sector de peste cinci kilometri al drumului a intrat în șantier, urmând să fie modernizat. Din Cheile Sohodolului spre Valea de Pești din Hunedoara, traseul continuă pe un drum de pământ și piatră, ce urcă lin, traversând o pădure densă de foioase și rășnioase. Drumul forestier care traversează rezervația Cheile Sohodolului ajunge la aproape 1.000 de metri altitudine, înainte de a coborî în județul Hunedoara, la barajul valea de Pești.

Drumul prin Pasul Vâlcan se oprește în vârf de munte

În ultimul deceniu, au fost modernizați opt kilometri din Drumul Județean 664, care leagă judeţele Hunedoara şi Gorj prin Pasul Vâlcan (1621 metri), însă asfaltarea lui s-a oprit pe munte, la limita celor două judeţe, într-un loc în care se află monumentele închinate eroilor Primului Război Mondial.

De aici, șoseaua numită „Transvâlcan” continuă pe alți circa 15 kilometri de drum de pământ și piatră până în localitatea gorjeană Schela. În ciuda promisiunilor, autorităţile din Gorj nu au continuat proiectul de modernizare a şoselei. Șoseaua Transvâlcan are mai multe repere istorice. O porţiune a sa a fost un drum dacic, pe care au trecut romanii când au invadat aceste teritorii.

În ultimul deceniu, au fost modernizați opt kilometri din Drumul Județean 664, care leagă judeţele Hunedoara şi Gorj prin Pasul Vâlcan (1621 metri), însă asfaltarea lui s-a oprit pe munte, la limita celor două judeţe, într-un loc în care se află monumentele închinate eroilor Primului Război Mondial, notează Adevărul.ro. 

Vizualizări: 3,029

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Oameni, locuri, povești:

Citește și: