Mihai Olaru: CJ Gorj a refuzat o colaborare cu BBC și Charlie Ottley, Ministerul Turismului nu. Decât la BBC ”mai bine” încă trei site-uri inexistente

Consilierul județean Mihai Olaru a propus Consiliului Județean Gorj, la finalul anului trecut, să plătească difuzarea la BBC a unor clipuri create de Charlie Ottley în județul Gorj, însă a fost nevoit să suporte cheltuiala de aproape 10.000 de euro din buzunarul său deoarece instituția nu a mai găsit banii necesari. În schimb, CJ Gorj a aprobat 60.000 de lei pentru Asociația ”Acasă la Brâncuși” pentru crearea a trei platforme de promovare a Gorjului. La un an distanță, două din cele trei site-uri propuse nu există.

Acum, Ministerul Turismului a anunțat că urmează să semneze un contract cu jurnalistul britanic Charlie Ottley, un ambasador al României, prin care va plăti difuzarea la BBC a unor clipuri de promovare a țării noastre. Cu toate că prima încercare nu a fost cu succes, Mihai Olaru speră că acum CJ Gorj are mai multă încredere într-un acord de promovare la BBC.


Promovarea turistică a Gorjului este, declarativ, a doua preocupare a conducătorilor județului, după CE Oltenia. Cu toate acestea, atunci când este vorba să facă ceva relevant, instituțiile spun pas. La fel s-a întâmplat și cu propunerea de promovare a Gorjului pe BBC, cu fonduri publice. Era vorba de 10.000 de euro și un clip de zece secunde ar fi fost difuzat la BBC, un post cu milioane de telespectatori. Propunerea era a consilierului județean Mihai Olaru.

Acesta l-a cunoscut pe Charlie Ottley în 2022, când britanicul a filmat în județul Gorj pentru documentarul ce va fi difuzat de Netflix. Flavours of Romania și Wild Carpathia sunt printre cele mai urmărite documentare, iar țara noastră este subiectul lor. Apoi, spune Olaru, a văzut în presă că mai multe județe importante au alocat fonduri pentru promovarea imaginilor din regiunea lor la BBC. A făcut această propunere și CJ Gorj.   


”Am văzut în presă că urmează să se desfășoare o companie de promovare a României, o inițiativă a lui Charlie Ottley cu câteva orașe din țară, Timișoara, Sibiu, Brașov, Craiova. Nu se luase în calcul Oltenia și am fost la Consiliul județean, am vorbit cu Cosmin Popescu (n.r- președintele CJ Gorj) să căutăm o variantă prin care să includem și Gorjul. Am ajuns împreună la concluzia că ar trebui să mărim cotizația Asociației ”Acasă la Brâncuși”, care are rol în promovarea județului, dar au apărut multe probleme, care din punctul meu de vedere puteau fi rezolvate cu puțin efort.  Asociația ar fi trebuit să facă o întâlnire să aprobe acea cheltuială, CJ să aprobe de asemenea acest proiect. Dar era nevoie să se facă repede. Clipurile erau făcute gratuit, iar banii se duceau transparent către BBC. În momentul când am vorbit cu Charlie Ottley și am confirmat că vrem să apară și Gorj primisem un acord de principiu că această campanie se va plăti din CJ. Mi-am asumat ca în cazul în care nu se vor plăti banii de la Consiliu voi achita personal suma respectivă, ceea ce s-a și întâmplat. Dar Gorjul a fost la BBC”, a spus Mihai Olaru. 

Ulterior, într-adevăr a fost mărită cotizația Asociației ”Acasă la Brâncuși” cu 60.000 de lei, dar pentru crearea a trei platforme. Doar una, visitgorj.ro este online, restul, brancushomeland.ro și acasalabrancusi.ro nu pot fi accesate.


 Mihai Olaru dezvoltă o afacere în turism la Baia de Fier, fiind conștient de importanța promovării și în afară. Turiștii străini sunt cei mai buni ambasadori, crede el. În acest sezon, undeva la 5% din turiștii ajunși la pensiunea sa sunt străini. Comunitatea din Baia de Fier a rămas în legătură cu Charlie Ottley, care și vara aceasta a recomandat Gorjul compatrioților săi.

Nu poate confirma dacă cei 5% sunt din difuzarea clipurilor la BBC, însă este sigur că nu au venit de pe cele trei platforme ale CJ Gorj. Una este disponibilă, însă două nu au fost create, deși termenul era finalul anului 2022. ”Cred că cea mai bună verificare este dacă am auzit de aceste platforme și nu am auzit. Dacă există ar trebuie să le știe și operatorii turistici pentru a le promova printre turiști”.

Munca lui Charlie Ottley pare să fie apreciată acum și la nivel de minister. Potrivit libertatea.ro, urmează să fie semnat un contract cu Ottley pentru clipuri și cu BBC pentru difuzarea lor. 

Consilierul județean vede în această inițiativă o confirmare că propunerea sa către CJ Gorj a fost bună și că jurnalistul britanic poate crește interesul străinilor pentru România. S-ar încumeta să mai propună o dată autorităților județene, mai ales că acum există exemplul și în minister. Totuși, crede că suma vehiculată de minister este mică. Antreprenor la bază, Olaru crede că ar trebui ca parte din sumele generate de operatorii turistici să fie investite în promovare.

”Mi se confirmă că lucrurile pe care le-am spus legate de promovarea turistică a județului au fost bune și sper că acum capătă credibilitate ideea și în ochii celor de la CJ Gorj. Ministerul Turismului validează faptul că este o idee bună să promovăm prin jurnaliști din afară, Charlie a demonstrat de mai multe ori că ține la România. Vede prin alți ochi turismul românesc, poate că ar trebui să ne uităm mai mult prin ochii celor care ne vizitează. Sunt dezamăgit de sumele vehiculate, ele nu sunt proporționale și nu este calculat impactul pe care-l poate avea promovarea României în afara țării. Nu este proporțional cu încasările pe care le generează. Procentual din încasările turismului ar trebui să se ducă pe promovare. Dacă nu investim în activitățile care pot dezvolta economia, așa cum este turismul, nu vom reuși să ieșim din bucla subzistenței. Și nici operatorii nu vor putea să ducă activitățile lor la potențialul maxim”, a declarat Mihai Olaru.

Galerie foto




Vizualizări: 3,130

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: