Greva Transloc aduce salarii cu 400 de lei mai mari

Câteva zeci de salariați ai Transloc, firma care asigură transportul în comun la nivelul municipiului Târgu Jiu, au protestat joi, 31 august, nemulțumiți fiind de salariile pe care le primesc și de condițiile proaste de lucru. Pe ruta 9Mai-Artego autobuzele și microbuzele nu au circulat până seara, iar cetățenii au așteptat cu orele în stații, neștiind de acest protest. Primarul Marcel Romanescu a stat de vorbă cu protestatarii pentru a le afla păsurile. La final, greviștii au primit promisiunea unor salarii mai mari și a unor prime consistente.

Circa 40 de angajați ai SC Transloc SA, șoferi, mecanici și alte categorii de personal, s-au adunat joi în fața unității, nemulțumiți fiind de salariile pe care le primesc. Conducătorii auto au refuzat să scoată mașinile pe poarta unității, astfel că în Târgu Jiu transportul în comun a fost paralizat toată ziua. Salariații Transloc nu mai au Contract Colectiv de Muncă din primăvară chiar dacă au existat nenumărate runde de negocieri între administrație și sindicatul reprezentativ.

Salariații Transloc nu au vrut în ruptul capului să reia activitatea, cerând conducerii unității salarii mai mari, dar și prime și tichete de masă cu o valoare mai mare. Au spus că primăria Târgu Jiu are de dat către Transloc circa 1.9 milioane lei, bani aferenți rămășiței de subvenție pe anul 2016, aprobați prin hotărâre de Consiliu Local, și că din această sumă le-ar putea fi crescute salariale. ”Din cauza neînțelegerilor care s-au iscat între sindicat și patronat am declanșat un conflict de muncă spontan. Mașinile s-au retras în garaj, respectiv traseul 9Mai-Artego. Oamenii își cer drepturile salariale pe care nu le au de ani buni. Am reușit să luăm taurul de coarne pentru că nu se mai poate. Am cerut o mărire a salariului de încadrare de 300 de lei, tichete de masă de la 9 lei la 15 lei și revenirea la fostele prime de la Paști, Crăciun și Ziua Transportatorului care s-au tăiat în 2012. E vorba de 500 lei pe an”, a declarat Vasile Brânzan, președintele Sindicatului Independent al Salariaților Transloc.

Șoferii Transloc spun că au responsabilități mari și salarii mici. ”Sunt foarte mici salariile. De zece ani nu avem un leu pus în plus la salariu. Avem 1685 lei din 2008. Responsabilitățile sunt foarte mari. Răspundem de viața cetățeanului și de a noastră”, a spus Florin Popescu, conducător auto.

Discuții aprinse cu șefii din conducere

În fața protestatarilor s-a prezentat directorul Vasile Căilean și doi membri din Consiliul de Administrație, Marius Ionescu și Tiberiu Albu. Discuțiile au fost unele lungi și aprinse. La un moment dat, aceștia au cerut demisia administratorilor. ”S-a constatat că subvenția din urmă trebuie înapoiată la Transloc și sunt bani pe care primăria îi are prevăzuți, îi bugetează și conform graficului îi transmite. Dar, acei bani, trebuie să înțeleagă că nu pot fi puși aici, în curte, jos, și să-i împartă sindicatul. Sunt bani care intră în contabilitate, de unde se fac plățile curente (...) O eventuală creștere necalculată și nejustificată nu face decât să se răsfrângă în prețul biletului și în subvenție, povară pe primărie”, a explicat Marius Ionescu, membru în Consiliul de Administrație al Transloc.

În fața protestatarilor a venit și primarul Marcel Romanescu. ”Voi încerca să fac ceva. Din discuțiile pe care le-am avut cu liderii de sindicat, am avut două întâlniri, le-am promis că din partea mea au toată deschiderea, dar trebuie să aibă în vedere și doleanțele cetățenilor, pentru că astăzi în stații ne așteaptă cetățenii”, a declarat primarul din Târgu Jiu, Marcel Romanescu. 

Reclamă condiții de lucru mizere

Muncitorii Transloc spun că nu le sunt asigurate condițiile de lucru. Au explicat că mecanicii lucrează iarna în ger pentru că aeroterma pe gaz nu funcționează, iar la atelier în loc de geamuri au fost puse table. Mai spun că în zonele din unitate folosite intens de trolee sunt numai gropi, dar și că nu au piese pentru repararea mașinilor. Spun că spală cu furtunul și cu gălețile mașinile, neavând o spălătorie conformă. ”Cât să mai rezistăm. Nu există apă la toalete, se spală cu furtunul. Noi spălăm, pentru că nu avem femeie de serviciu”, a spun Gheorghe Benegui, conducător auto la Transloc.

Aceștia au mai spus că mașinile sunt vechi și că nu prezintă siguranță nici pentru ei și nici pentru călători. ”Mașina pe care lucrez are 23-24 de ani. Îmi asum riscurile când plec cu ea. Nu avem revizor, nu le verifică nimeni. Am mers o lună și jumătate fără frână pe roata din spate, pe dreapta. N-am știut că nu am. Cu mașinile acestea viața oamenilor e pusă în pericol. Sunt rupte. Nu o poți suspenda. Dacă vrei să o suspenzi, trece cricul prin ea”, a explicat Aurel Barbura, șofer de autobuz. 

Șoferii au reclamat și faptul că nu există corp de control care să verifice călătorii. Au spun că într-o situație au fost găsiți 28 de călători fără bilet.

Șapte ore de negocieri

Circa șapte ore au durat negocierile dintre sindicaliști și conducerea administrativă a Transloc. Mijloacele de transport în comun și-au reluat circulația abia de la orele 17. Salariații au obținut 400 de lei brut în plus la salariu, creșterea valorii tichetelor de masă de la 9 la 15 lei pe zi, primă de ziua meseriei de 1.300 de lei, primă de Crăciun de 400 de lei. Sindicatul reprezentativ și conducerea societății se vor întâlni vineri pentru a încheia un nou Contract Colectiv de Muncă. Tot vineri se va judeca la urgență acțiunea înaintată de conducerea societății împotriva sindicatului pentru organizarea grevei, pe care au considerat-o ilegală.

Constantin Săvulescu, liderul sindicatului minoritar de la Transloc, s-a delimitat de protestul organizat de organizația sindicală reprezentativă.

Vizualizări: 2,295

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Eveniment:

Citește și: