Ciobanul Călinoiu aduce turişti pe Transalpina
Preşedintele Consiliului Judeţean Gorj a ignorat avertismentul companiei de drumuri şi a traversat sâmbătă Transalpina, într-o maşină de teren condusă de şefa unei asociaţii de promovare a turismului, Corina Martin. Cei doi au vrut să demonstreze că drumul este circulabil şi că trecătorii… nu riscă amenzi. Dacă în anii trecuţi erau 4.000 de turişti pe week-end, acum abia mai sunt o sută, din cauza avertismentelor CNADNR, potrivit cărora drumul este închis, fiind şantier în lucru, iar cei care se aventurează primesc amenzi. În plină vară, Ion Călinoiu şi-a pus pe el o blană de oaie şi a postat fotografiile pe facebook, pentru a promova Transalpina. Efectul nu s-a lăsat aşteptat, la Rânca au fost la sfârşitul săptămânii trecute 700 de turişti.
Corina Martin s-a urcat la volanul unei maşini de teren, împreună cu Ion Călinoiu, şi a traversat muntele. „Parcurg la volan Transalpina, tocmai pentru a dovedi că se circulă, aşa încât mă pot considera un turist în vacanţă. Nu a fost nimeni la intrarea pe acest drum să mă ia la întrebări, aşa cum se spune, că nimeni nu are voie să circule că te amendează“, a declarat Corina Martin. Aceasta a recunoscut că lipsa parapeţilor reprezintă un pericol, dar crede că drumul poate fi parcurs dacă şoferii conduc cu prudenţă.
Lucrările pe Transalpina, între Rânca şi Obârşia Lotrului, sunt sistate de doi ani, de când firma omului de afaceri Nelu Iordache a intrat în insolvenţă, iar acesta se află in puşcărie. Compania Naţională de Drumuri trebuie acum să preia drumul de la Romstrade şi să organizeze o nouă licitaţie. Procedura este însă foarte dificilă, iar surse din cadrul CNADNR spun că nu au fost alocaţi bani pentru continuarea lucrărilor anul acesta şi nici pentru anul viitor nu sunt.
Cabanierii, în faliment
Cum Transalpina a devenit principalul punct de atracţie la Rânca, cei care au afaceri aici spun că sunt aproape de faliment de când drumul este închis. „Acum rata ocupării la Rânca este undeva de 5-10%, suntem devastaţi. E o tragedie ce se întâmplă şi nu numai cu mine , ci cu 90% din Rânca“, spune un cabanier.
Ion Călinoiu s-a trezit cu toţi cabanierii pe cap, chiar înainte de alegerile prezidenţiale, şi trebuie să rezolve problema. Una dintre variante ar fi ca drumul să fie semnalizat cu indicatoare corespunzătoare unui drum în lucru şi să se circule ca atare. În acest moment nu sunt indicatoare şi nici parapeţi de protecţie, astfel că cel mai înalt drum din ţară este şi cel mai periculos. „Transalpina a fost circulabilă de pe vremea regelui Carol al II-lea. Până când s-a realizat modernizarea drumului, veneam aici şi mergeam cu ARO din piatră în piatră şi tot circulam pe Transalpina”, este explicaţia lui Ion Călinoiu pentru care drumul ar trebui să fie deschis.