Cine a câştigat contractul de transport cărbune
Complexul Energetic Oltenia a atribuit contractul de transport cărbune de la cariere la termocentrale celor doi mari operatori din piaţă, CFR Marfă şi Grup Feroviar Român. GFR a venit mult sub preţul estimat de 305,8 milioane de lei, propunând o sumă de 292 milioane de lei, în timp ce CFR Marfă a venit foarte aproape de preţul estimat. După luni de contestaţii, ambele oferte au fost declarate câştigătoare.
Compania energetică a pus la bătaie suma de 305,8 milioane de lei pentru a asigura transportul cărbunelui necesar către termocentralele Turceni, Işalniţa şi Craiova II, timp de trei ani. GFR a depus o ofertă financiară mai bună decât CFR Marfă, dar compania de stat a contestat, invocând mai ales numărul de vagoane prevăzut în caietul de sarcini.
Realitatea este că în ultimii ani au fost permanent probleme cu asigurarea vagoanelor de către transportatorul cărbunelui, probabil acesta fiind şi motivul pentru care CEO a declarat ambele oferte câştigătoare. Este vorba de un contract cadru cu fiecare dintre cele două companii, urmând ca atribuirea contractelor subsecvente să fie făcută prin reofertare în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.
Soluţia găsită ar putea să avantajeze toate cele trei companii, Complexul Energetic Oltenia ar scăpa de problema lipsei de vagoane, iar cei doi transportatori asigurându-şi venituri importante, chiar dacă mai mici decât ar fi luat un singur câştigător.
„Pentru asigurarea alimentării cu cărbune energetic a termocentralelor Turceni, Işalniţa şi Craiova, pentru funcţionarea în condiţii de siguranţă a acestora în ceea ce priveşte aprovizionarea cu combustibil, este necesar a fi încheiate contracte cu operatorii din piaţa de profil”, se arată în documentul pus la dispoziţia acţionarilor CE Oltenia. Contractul cadru precedent a expirat pe 30 iunie 2018, în prezent transportul fiind asigurat prin contracte subsecvente care expiră 1 octombrie.