Ce categorii se șoferi se vor putea pensiona mai devreme

Reducerea vârstei de pensionare pentru șoferii de autobuz, troleibuz și vatmani până la 55 de ani, cel puțin 24 de zile lucătoare pe an concediu de odihnă și zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale pentru aceste categorii de angajați sunt câteva dintre prevederile unui proiect de lege depus de mai mulți parlamentari USR și unul de la PSD.

Șoferii de autobuz, troleibuz și vatmanii se vor putea pensiona mai devreme, în funcție de anii petrecuți în muncă.

Astfel, cei care au muncit cel puțin 30 de ani se vor putea pensiona la vâsta de 55 de ani, pentru 25 de ani de muncă se vor putea pensiona la vârsta de 57 de ani, iar la vârsta de 60 de ani se vor putea pensiona cei care au muncit cel puțin 20 de ani.

Propunerea legislativă mai prevede că responsabilitatea identificării surselor de finanțare pentru personalul din transportul public urban și metropolitan revine Guvernului.

Inițiatorii proiectului de lege motivează acest demers prin faptul că șoferii de autobuz, de troleibuz și vatmanii sunt expuși unor numeroși factori de risc pentru sănătatea și securitatea angajatului, precum: "șederi prelungite în poziții obositoare sau dureroase din cauza vibrațiilor la nivelul întregului organism, care suprasolicită coloana vertebrală, membrele superioare și inferioare pe o perioadă îndelungată de timp; suprasolicitare psihică din cauza numeroaselor situații înregistrate zilnic în condițiile traficului intens din orașele țării, situații în care conducătorul auto trebuie să ia o decizie imediată și impetuos corectă pentru a evita accidentele din trafic (alte autovehicule, pietoni), fără a pune în pericol siguranța și sănătatea călătorilor (bătrâni, copii, persoane cu dizabilități etc.) care folosesc mijloacele de transport în comun; risc de a dezvolta boli psihice din cauza unor evenimente, precum accidente rutiere cu victime, amenințări și agresiuni ale călătorilor".

De asemenea, alte riscuri la care se expun, potrivit inițiatorilor, includ substanțele nocive precum monoxid de carbon, azbest și radiații cauzate de amplasarea pe fiecare mijloc de transport în comun a mai multor dispozitive de tip PIOS, GPS, care funcționează concomitent și permanent.

De asemenea, proiectul prevede ca angajații unităților de transport public să beneficieze, printre altele, de:

- concediu de odihnă anual, de cel puțin 24 de zile lucrătoare;
- asistență și servicii medicale și psihologice, în caz de boală sau de accidente
- proteze sau alte dispozitive medicale, precum și de medicamente;
- indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boală sau de accident de muncă;
- materiale igienico-sanitare în mod gratuit;
- ajutoare materiale de Paște și Crăciun și de Ziua Transportatorilor;
- tichete de masă, tichete cadou, tichete de creșă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii;
- asigurare gratuită de viață, de sănătate, precum și pentru pagubele produse în cazul accidentelor și incidentelor rutiere;
- zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale, stabilite prin Contractul colectiv de muncă.
Angajatul va beneficia, conform proiectului, de ajutoare materiale la nașterea copilului/adopția unui copil minor și la căsătorie. În cazul în care angajatul decedează, familia va primi ajutoare materiale. Totodată, în cazul decesului unui membru al familiei, angajatul va primi ajutoare materiale.

În cazul concedierilor colective, personalul beneficiază de o sumă compensatorie al cărui cuantum nu poate fi mai mic decât nivelul a de cinci ori câștigul salarial mediu brut folosit la fundamentarea bugetului de stat.

De asemenea, potrivit proiectului, personalul din transportul public beneficiază, o dată pe an, de decontarea a 50% din cheltuielile efectuate în concediul de odihnă. Suma decontată nu va putea depăși nivelul a de trei ori salariul minim brut pe țară garantat în plată.

O altă prevedere introdusă este ca angajatul să beneficieze de tratament medical în străinătate pentru afecțiuni din timpul serviciului, în situația în care acestea nu pot fi tratate în țară.

Proiectul de lege prevede că membrii familiei beneficiază gratuit de: asistență medicală și medicamente în cadrul sistemului de asigurări de sănătate; legitimații de călătorie gratuite pe transport public regulat urban și metropolitan.

De asemenea, copiii angajatului decedat ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, beneficiază de plata de către angajator a taxei de școlarizare de până la finalizarea studiilor, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 23 de ani.

Vizualizări: 12,284

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Economie:

Citește și: