Câți kilometri de autostradă au fost inaugurați în 2023. Dar în 1972?
Au fost inaugurați 13,5 kilometri de autostradă în A1 și 9,5 kilometri în Autostrada de Centură Nord (A0) între nodurile DN1 și A3, în 2023. În prezent, se pregătește deschiderea, cu 8 luni înainte de termen, a tronsonului Chețani-Câmpia Turzii din A3, care va permite parcurgerea drumului Cluj-Napoca - Târgu Mureș doar pe autostradă, și a tronsonului Colonești-Valea Mare din Drumul Expres 12 Craiova-Pitești.
În istoria infrastructurii din România, punctul de pornire a fost în 1972, odată cu deschiderea primei autostrăzi din țară, A1 București-Pitești, care măsura inițial 96 de kilometri.
În 1987 s-a adăugat segmentul Fetești-Cernavodă din A2, cu o lungime de peste 17 kilometri, iar modificările semnificative la rețeaua de autostrăzi din România au fost reluate abia în 2004, când au fost deschise aproape 100 de kilometri pe tronsoanele București-Fundulea, Fundulea-Lehliu și Lehliu Drajna, toate aparținând A2. Urmați de cinci ani cu realizări mai puțin notabile, în 2006 au fost inaugurați 50 de kilometri, iar în 2009, alți 41 de kilometri.
Începând cu 2011, lucrurile au intrat într-un ritm mai alert, cu aproape 70 de kilometri de autostradă și șosele de centură inaugurați. Anul 2012 a stabilit un record, cu 116,8 kilometri inaugurați, recordul fiind depășit un an mai târziu, în 2013, când au fost deschiși 117 kilometri. Între 2014 și 2019, ritmul a scăzut, dar s-a menținut în medie la circa 40 de kilometri inaugurați pe an, cu excepția anilor 2016 (0 km) și 2017 (24 km).
Anul 2020 a adus inaugurarea a aproape 62 de kilometri, 2021 aproximativ 38 de kilometri, iar 2022 a adus peste 53 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres și șosele de centură.