Benzile transportoare din carierele CE Oltenia, cârpite cu scoabe
Lipsa fondurilor pentru reparaţia şi întreţinerea utilajelor a condus la o situaţie îngrijorătoare în ceea ce priveşte siguranţa minerilor care prestează activitate în carierele CE Oltenia. La cariera Peşteana Sud covoarele benzilor transportoare sunt cârpite cu scoabe, pentru că nu există fonduri pentru achiziţia de noi componente. De asemenea, la utilaje nu s-a efectuat revizia anuală ce trebuia făcută încă de anul trecut. Minerii din cariere spun că îşi riscă viaţa manevrând aceste utilaje. Pe primele şase luni din anul trecut, CE Oltenia cheltuise doar 385 de milioane lei cu investiţiile dintr-un total de 1.490,7 milioane de lei, cât îşi propusese pentru tot anul.
Minerii de la carierele Complexului Energetic Oltenia sunt nevoiţi să apeleze la improvizaţii în lipsa fondurilor pentru reparaţiile curente, de investiţii majore nemaipunându-se problema. Situaţia a devenit atât de gravă încât chiar şi benzile transportoare de cărbune sau steril sunt cârpite astfel încât activitatea să nu fie oprită. O astfel de situaţie este întâlnită la cariera Peşteana Sud. „Acum punem la scoabe să cârpim covorul, altfel pică pământul. E o muncă foarte grea, condiţiile sunt grele. Dacă se taie şi din prime şi sporuri este rău. Transmitem administraţiei să vină la faţa locului să vadă cum sunt aici condiţiile. E rău”, a spus un miner de la Peşteana Sud.
O altă problemă ridicată de minerii din carieră este lipsa echipamentelor. Mai mult, anul trecut nici revizia la cele două excavatoare ale carierei nu s-a făcut. „Condiţiile sunt foarte grele, echipamentul de lucru nu s-a adus nici anul trecut la tot personalul din minerit. La Peşteana nu a venit echipamentul de lucru şi de protecţie. N-am făcut revizii anuale şi reparaţii la cele două utilaje de excavare din Peşteana Sud, trebuia să facem anul trecut, dar din cauza bugetului nu au mai fost bani să facem acele revizii şi acum am ajuns să batem scoabe cu sutele în covoare să putem să le menţinem în funcţiune. Din păcate, este un pericol pentru că mergem cu ele la risc”, a spus Nicolae Marcu, conducător de formaţie la formaţia de revizii săptămânale electrice la Cariera Peşteana Sud.
Şi la Peşteana Nord este aceeaşi situaţie. Oamenii spun că din cauza faptului că nu se fac investiţii vieţile le sunt puse în pericol. Aici, la benzile transportoare lipesc pe alocuri ghirlande. „Utilajele reprezintă în ultima vreme un pericol pentru că în ultimii doi ani şi jumătate nu s-a investit aproape deloc, iar reviziile au fost inexistente. Am avut, din păcate, accidente mortale şi accidente cu întrerupere temporară de muncă. Chiar şi la ora aceasta avem un băiat cu coloana fracturată în spital la Craiova care a suferit un accident aproape de noi, la unul din utilaje”, a spus Matei Stamatoiu, conducător de formaţie la formaţia de revizii electrice de la cariera Peşteana Nord.
Probleme sunt şi la staţiile electrice ale carierelor. Minerii spun că se impun noi investiţii. „Staţiile electrice nu sunt echipate corespunzător, aceste celule sunt vechi, peste 35 de ani. E nevoie de investiţii. Ori investiţiile vin de la organizatorii de sus. Acoperă pagube în altă parte şi ia de la alţii care muncesc şi vor să muncească să dea un randament destul de bun. Dacă s-ar investi în cariera asta ar fi o carieră de succes. Dar nu se vrea”, a spus Gheorghe Bărbăcioru, conducător de formaţie la cariera Peşteana Sud.
CHELTUIELI
Conform situaţiei pe semestrul I al anului 2014, în zona de energie erau programate cele mai multe investiţii, în valoare de 1.221 de milioane lei, dar s-au cheltuit doar 350,4 milioane, adică 28%. Pe minerit, din cele 197 de milioane lei planificate pentru investiţiile în cariere s-au cheltuit doar 35 de milioane.