Studiu: un accident la 160 mii de kilometri parcurși
Un furnizor de istoric auto a analizat relația dintre kilometrajul unei mașini și frecvența accidentelor în perioada 2021-2023. Conform datelor obținute, în 2021, în România, o mașină obișnuită a parcurs în medie 160.909 km înainte de a suferi un accident, în 2022 - 145.212 km, iar în 2023 - 128.968 km. Aceste cifre indică faptul că mașinile sunt implicate în accidente mai des decât în trecut.
Cu toate acestea, creșterea ratei accidentelor ar putea fi asociată cu călătoriile post-pandemie, care au crescut semnificativ începând din 2020.
„Un vehicul cu 300.000 de kilometri parcurși ar fi putut avea aproape 3 accidente. Cu toate acestea, chiar și o ușoară lovitură sau zgârietură este considerată un accident, așadar, cei care doresc să cumpere mașini uzate ar trebui să investigheze cu atenție istoricul daunelor suferite de vehicul înainte de a lua o decizie”, explică Matas Buzelis, expert auto la carVertical.
Desigur, pagubele minore nu ar trebui să influențeze decisiv decizia de a cumpăra un anumit vehicul, dar un accident grav poate indica prezența daunelor structurale și poate pune sub semnul întrebării siguranța mașinii pentru conducere.
Vehiculele din alte țări europene sunt mai puțin susceptibile la accidente
Tendințe similare privind frecvența accidentelor, precum cele observate în România, se înregistrează și în Ungaria, unde distanța medie parcursă de o mașină obișnuită înainte de a fi implicată într-un accident a scăzut de la 167.574 km în 2021 la 149.244 km în 2023. Astfel, o mașină maghiară obișnuită acum parcurge cu 18.000 km mai puțin înainte de a se implica într-un accident, comparativ cu acum câțiva ani.
Conform studiului, în 2023, mașinile din România au parcurs în medie cu 12,5% mai puțini kilometri decât media Uniunii Europene înainte de a suferi un accident. Aceasta sugerează că șoferii din România își avariază mașinile mai frecvent decât șoferii din alte țări, ceea ce poate încuraja unele vânzători necinstiți să ascundă istoricul unui vehicul.
„Cumpărătorii nu ar trebui să trateze mașinile uzate ca pe vehicule noi. Fiecare șofer speră ca mașina sa să fie într-o stare bună, dar, în realitate, acest lucru nu este mereu valabil. Estimăm că 52,4% dintre vehiculele uzate au suferit cel puțin o daună. De aceea, verificarea istoricului vehiculului ar trebui să joace un rol crucial în procesul de cumpărare, alături de un test de conducere și o inspecție fizică efectuată într-un service autorizat", afirmă Buzelis.