Niciun constructor pe „drumul gropilor”, în 7 luni de la licitaţie
Lucrările de refacere a DN 66, pe tronsonul Rovinari – Bumbeşti, nu au început, deşi au trecut aproape 7 luni de la adjudecarea licitaţiei de către un consorţiu de firme. Licitaţia a fost câştigată în decembrie 2012 de firma spaniolă Comsa Sau, pentru suma de 118 milioane RON, termenul de execuţie fiind de 18 luni. Din 25 martie 2013, autorităţile judeţene au anunţat aproape săptămânal începerea lucrărilor, fie prin gura preşedintelui CJ Gorj Ion Călinoiu, fie a prefectului Claudiu Teodorescu sau a şefului de la Drumuri Naţionale, Ion Tudor. Călinoiu vorbea în martie chiar de un avans de 20 de milioane de lei acordat constructorului, care se lasă aşteptat. Cazul este îngrijorător pentru că licitaţia pentru amenajarea acestui drum a mai fost câştigată în 2007 de o firmă maghiară, care a luat avansul şi nu a mai apărut cu anii, timp în care suprafaţa gropilor a ajuns să o depăşească pe cea a asfaltului.
Autorităţile judeţene şi-au făcut un obicei îngrijorător în ultima vreme. În fiecare luni anunţă cu surle şi trâmbiţe începerea reabilitării celui mai prost drum din România, Rovinari – Bumbeşti Jiu. Marţea află din presă că lucrările nu au început, miercurea sună pe la ministere, joia primesc promisiuni, iar vinerea aşteaptă liniştiţi ziua de luni, când încep lucrările. În teren, adică pe drum, nu se întâmplă nimic, deşi au trecut 7 din cele 18 luni pe care le are la dispoziţie constructorul pentru realizarea lucrării.
Nu mai departe de lunea trecută, Călinoiu a anunţat din nou începerea lucrărilor. „Am înţeles că deja au venit utilajele pe DN66, l-am întrebat în videoconferinţă pe directorul de la SND dacă încep şi mi-a spus că da şi la Sadu au ajuns câteva utilaje”, a declarat Ion Călinoiu preşedintele Consiliului Judeţean Gorj.
Afirmaţia a fost susţinută de primarul din Bumbeşti Jiu, Constantin Bobaru, care spune că a văzut angajaţii constructorului efectuând lucrări premergătoare reabilitării drumului. ”Am văzut ceva de dimineaţă (n.r.: luni, 10 iunie) în preajma podului de la Castrul Roman care supratraversează calea ferată. Erau excavatoare, oameni care tăiau, lucrau la baza taluzului la pod acolo. Se făceau nişte defrişări, nişte taluzări, pregătirea unor lucrări ca să poată asfalta. Mă bucură faptul că văd utilaje în zonă, mă bucur ca toată lumea care tranzitează pe drumul acesta, că de ani de zile ne rupem maşinile”, a precizat Constantin Bobaru, primarul din Bumbeşti Jiu.
Șoferii, resemnați
Mai mulţi ziarişti au fost ieri pe acest drum, în căutarea constructorilor, dar se pare că aceştia au dispărut după prima zi de lucru. Conducătorii auto sunt deja resemnați că acest drum le va distruge în continuare mașinile. „Nu am văzut utilaje și picior de muncitor de ani buni de acest drum. Au mai fost câte o dată unii cu mătura, mai astupau câte o groapă când ploua torențial. Ținea plomba câteva săptămâni. Este groaznic drumul acesta. Eu trec zilnic cu mașina pe aici și stau cu ea numai prin service. Trebuie să le duc facturile să mi le deconteze”.
Interesant este că Ion Călinoiu, ca lider politic şi şef de administraţie nu reuşeşte să mişte lucrurile din loc, deşi ani în rând a fost cel mai aspru critic al fostei guvernări, care a dat prima ţeapă pe acest drum.„Este imposibil să se repete situaţia anterioară deoarece, acum, valoarea contractului este cea reală, licitaţia fiind făcută în condiţii normale. Banii au fost asiguraţi, dar nu se mai dau în avans ca să fie mâncaţi, iar apoi să nu se mai lucreze. În plus, de data aceasta vom fi mult mai bine ascultaţi. Atunci nu eram trataţi ca autoritate locală care îşi asumă responsabilităţi, fiind lăsaţi de margine”, a declarat Ion Călinoiu acum câteva luni, când promitea solemn începerea lucrărilor în câteva zile.
PRECEDENT
Lucrarea de reabilitare a DN 66 Rovinari – Bumbeşti Jiu a fost scoasă la licitaţie în luna august a anului 2007 şi câştigată de firma maghiară Vegyepszer Internaţional Ltd. pentru suma de 25,7 milioane de euro. Deşi au efectuat mai puţin de 5% din lucrări, ungurii au încasat milioane de euro, după care a fost reziliat contractul.
FIŞA LICITAŢIEI
Reabilitare DN66, tronson Rovinari–Bumbeşti Jiu
Câştigător: Asocierea Comsa SAU - Corporate Management Solution SRL
Valoare adjudecată 117,975,702.95 RON fără TVA
Data atribuirii contractului 21.12.2012
Durata de execuţie - 18 luni
(Sursa: SEAP)