Modernizarea drumului Filiaşi – Sadu – o bătaie de joc pentru şoferi
Firmele care lucrează la modernizarea tronsonului de drum naţional dintre Filiaşi şi Bumbeşti Jiu sunt cu mult sub graficele de lucrări pe care trebuiau să le aibă executate până acum. Prefectul Ion Florescu a cerut o informare pe această temă, fiind nemulţumit de felul în care societăţile de construcţii s-au achitat de sarcinile contractuale până acum. Între timp, şoferii îşi rup maşinile în fiecare zi pe traseul amintit, deşi, până acum jumătate din drum trebuia să fie cam gata.
Câştigarea licitaţiilor organizate la Bucureşti de firme din străinătate au lăsat impresia printre gorjeni că drumul naţional 66 va fi, în sfârşit, modernizat într-un ritm relativ rapid, nimeni nesperând în minuni peste noapte. La luni bune după deschiderea lucrărilor de şantier, drumul este varză, şoferii sunt exasperaţi, iar navetiştii din minerit şi energie au norocul cu zilele libere pentru a mai scăpa de calvarul navetei făcute pe DN 66. Ion Florescu nu este primul demnitar din judeţ care se interesează de problemele respective, înaintea lui şeful Consiliului Judeţean, Ion Călinoiu, având discuţii cu drumarii care trebuiau să execute lucrările. Liderul PDL Gorj, deputatul Cosmin Popescu anunţa şi el la începutul primăverii că a discutat cu ministrul Radu Berceanu pentru a se urgenta ritmul lucrărilor, la câteva zile muncitorii putând fi văzuţi pe marginea drumului, dormind sau lucrând printre camioane şi buldozere.
Reprezentantul Guvernului în teritoriu spune acum că problemele cele mai mari sunt pe tronsonul dintre Rovinari – Târgu Jiu – Bumbeşti-Jiu, unde firma din Ungaria desemnată câştigătoare a licitaţiei a executat doar 5% din volumul de lucrări pe care trebuia să le efectueze până acum. Procentul respectiv reprezintă tăierea copacilor de pe marginea drumului şi efectuarea unor mici lucrări de terasament. Societatea respectivă a intrat în atenţia autorităţilor de la Târgu Jiu după ce acestea au aflat că la sediul din Oradea al companiei cam bate vântul. În ciuda tuturor promisiunilor, angajatorii unguri nu au mişcat prea mult lucrurile din loc, deşi dacă ar fi avut o asemenea lucrare în ţara lor de origine cu siguranţă nu li s-ar fi permis să treneze lucrările atât de mult. Un exemplu este şi podul de la intrarea în Rovinari dinspre Târgu Jiu, unde toată vara trecută s-au "modernizat" câţiva zeci de metri pe un sens, gropile care au nevoie de reabilitare putând fi acum întâlnite pe celălalt sens de mers. Lucrările înaintează milimetric şi asta nu pentru că muncitorii lucrează cu precizia specialiştilor de la NASA, ci pentru că pur şi simplu progresele de zi cu zi sau săptămână cu săptămână nu sunt vizibile cu ochiul liber.
Lucrări făcute între 5 şi 30%
Cele mai multe lucrări s-au executat pe tronsonul Filiaşi – Rovinari, unde o firmă din Spania a câştigat contractul de zeci de milioane de euro. Ion Florescu afirmă că şi aici, deşi se lucrează mult mai mult în comparaţie cu firma din Ungaria, constructorii au realizat doar o treime din volumul lucrărilor pe care le avea de executat până acum. Spaniolii, spre deosebire de unguri, pot fi văzuţi la lucru, deşi, de exemplu, la intrarea în Ţânţăreni există un blocaj rutier de o bună bucată de timp, şoferii fiind nevoiţi să stea la semafoare până când pământul exacavat din şosea va fi înlocuit cu asfalt de bună calitate, aşa cum s-a întâmplat în sudul aceleiaşi comune.
Prefectul spune că luni va avea o întâlnire cu reprezentanţii Administraţiei Drumurilor Naţionale din judeţ, după care va cere Ministerului Transporturilor să ia măsuri în conformitate cu clauzele contractuale. "Voi discuta nu doar despre acest drum, ci şi despre porţiunea de la Câlnic la Târgu Jiu, unde, din câte ştiu eu, sunt asigurate finanţările, precum şi despre zona Rânca, unde, de asemenea, sunt mari probleme. Voi face apoi demersuri la minister pentru că dacă nu vom face presiuni probabil nimeni nu va rezilia niciun contract, iar drumurile nu se vor repara nici anul acesta, lucru pe care, evident, că nu ni-l dorim nici noi şi nici gorjenii", spune prefectul, care are convingerea că lucrurile încă mai pot fi mişcate din loc astfel încât până la venirea viitorului sezon rece să avem drumuri de calitate prin judeţ.
Mai întâi promisiuni şi apoi speranţe
Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a fost şi el luna trecută în Gorj, după sosirea sa la Rânca, firmele de construcţii apucându-se de lucrări pe tronsonul Filiaşi Târgu Jiu. Până atunci, constructorii au invocat vremea rea pentru a nu lucra, în tot acest timp mii de şoferi fiind nevoiţi să îşi strice zilnic maşinile în gropile din şantierele făcute pe drumurile respective. Acum se lucrează, iar maşinile continuă să se strice pentru că paşii de melc pe care îi fac firmele de construcţii duc la astfel de situaţii. Situaţia este şi mai dramatică pe tronsonul dintre Târgu Jiu şi Bumbeşti Jiu, unde nu există nicio urmă de muncitor. Tronsonul respectiv cade în responsabilitatea firmei din Ungaria, care, cu câţiva angajaţi şi nişte utilaje încearcă să facă primăvară pe un drum care nu ar putea arăta aşa nici măcar după bombardamente.