Lansare de carte la Bookfest. Elena Roată și revenirea la textul lui Blaga

Profesoara Elena Roată a lansat sâmbătă, 4 iunie, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest, volumul ”Lirica lui Lucian Blaga sau despre mersul gândirii producătoare”, apărut la editura Eikon, grafica fiind realizată de Viorel Surdoiu. Vorbim despre teza sa de doctorat, coordonată de către profesorul Eugen Negrici, și care se constituie acum într-un volum de sine stătător, amplu și valoros, ce vede lumina tiparului după lungi așteptări ale autoarei.

Volumul ”Lirica lui Lucian Blaga sau despre mersul gândirii producătoare” este, de fapt, o analiză obiectivă și necesară și nu o temă aleasă întâmplător și tratată superficial. Pentru cei care cunosc profesorul Elena Roată, volumul acesta este un mod de a face cunoștință cu o altă latură a personalității sale, cel puțin la fel de profundă și asumată, și anume cea de cercetător și autor de carte.

Valentin Ajder, directorul editurii Eikon, a moderat întâlnirea dintre public și volumul Elenei Roată. ”Târgul prinde viață datorită doamnei Elena Roată”, a spus Ajder, remarcând faptul că, deși la târgurile de carte de o asemenea amploare au loc multe evenimente editoriale și nu de puține ori în același timp, totuși lansarea acestui volum a generat public numeros și de calitate.

Despre carte și demersul Elenei Roată a vorbit Luigi Bambulea, cercetător științific în cadrul Muzeului Național al Literaturii Române. ”Astfel de cărți sunt dificil de lansat la un târg de carte, pentru că ele impun o anumită seriozitate a abordării, o anumită asumare a perspectivei. Trebuie să ai capacitatea și ambianța necesară pentru a te concentra și pentru a articula sau a reînnoda articulațiile pe care autorul le-a realizat în propria cercetare. Este, totuși, vorba despre o teză de doctorat care este acum lansată ca un volum și care se înscrie nu doar într-un mod fericit, ci într-un mod ingenios, în bibliografia dedicată lui Lucian Blaga în ultimele decenii, relansând unele abordări care au fost uitate. Abordări de ciritică literară, de critică de text”, a spus Bambulea, reușind să introducă rapid publicul pe drumul de înțelegere a volumului. ”Oportunitatea metodei Elenei Roată constă în primul rând în faptul că revine la text. Este o întoarcere la text, considerându-l, însă, nu un produs definitiv, nu o operă de marmură. Nu este vorbe despre o perspectivă statică asupra operei, este vorba despre o peerspectivă asupra textului ca ființă”.

Luigi Bambulea a explicat apoi puțin subiectul și contextul cercetării realizată de către prof. Elena Roată, expunând și explicând mai multe detalii despre lirica lui Lucian Blaga și despre necesitatea cercetării acesteia. ”Blaga a conectat poezia românească și la o spiritualitate de sfârșit de secol XIX, început de secol XX. Elena Roată reface instoria internă a sensibilității și expresiei poeziei blagiene, de la tânărul Blaga, la Blaga de maturitate, din ultimele cicluri.”

Profesor la Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, Elena Roată reușește să pregătească, an de an, olimpici la limba și literatura română, mulți dintre ei cu rezultate foarte bune. Această seriozitate cu care abordează meseria de profesor se simte pe deplin și în munca sa de cercetare. ”Ar trebui ca în fiecare colegiu să fie oameni capabli să dea astfel de cărți. Doamna Roată, în primul rând pentru că este foarte cultivată, reușește să pătrundă în spiritualitatea, conștiința și capacitatea creatoare a unui autor de amploarea lui Blaga. Metoda domniei sale pleacă de la fenomenologia lui Mihai Șora. El are ideea reflexivității. Conștiința de sine, a actului poetic, considerată de unii critici literari sau teoreticieni, printre care și Eugen Negrici, care este coordonatorul tezei de doctorat a doamnei Roată, este această autoconștiință a creatorului, emblema liricii moderne. Una dintre ele, de fapt. Poezia se vede pe ea însăși în timp ce se produce. Elena Roată pleacă de la aceste premise și le folosește pentru a înțelege, pentru a citi, pentru a aplica la corpusul creației poetice blagiene metoda aceasta. Veți găsi în această carte o analiză în trepte, care îi permite să depisteze etapele creației blagiene. Așa cum s-a făcut și cu alți scriitori, plecând, însă, probabil de la alte premise. (…)”.

Elena Roată depistează etapele creației blagiene plecând de la premise ușor diferite față de ale Martei M. Petrescu. Această etapizare îi permite Elenei Roată să observe evoluția de la imagine la idee. Este evoluția lui Blaga, de la un parnasianism bine decantat, cu modulații expresioniste, la o formulă foarte proprie, pe care e foarte greu să o numești folosind o categorie generală, care ar putea fi numită <> și care înseamnă o coborâre pe linia mitului, o coborâre pe cele mai adânci zone de semnificare a realității”.

Prof. Elena Roată a povestit drumul de la idee la teză de doctorat și mai apoi la volum, pornind de la propunerea coordonatorului acestei lucrări. ”Într-adevăr pretextul scrierii acestei cărți a fost un concept propus de profesorul Eugen Negrici, un concept care îl bântuia foarte des pe mentorul meu. M-a sfătuit să mă îndrept spre Blaga deși, discutând cu cineva pe culoarele târgului, mi s-a părut neîncrezător. Cum, se mai poate scrie ceva despre Blaga?? Se poate scrie, dacă ajungi la text. Este fundamental să ajungi la text și să treci prin filiera propriei gândiri tot ce s-a scris despre Blaga până acum. Doamna Irina Mavrodin, doamna profesor Irina Mavrodin a fost referentul tezei mele și mi-a reproșat alunecarea conștientă, eu o numesc inconștientă, dinspre filosofia lui Blaga spre conștiința poetică, adăugând că, totuși, era primul demers în acest parcurs al identificării unui efort vizibil, în trepte, de a găsi originalitatea limbajului poetic, pe undeva Blaga asumându-și riscul ca limbajul absolutului să sufere în acest demers. Recunosc că nu m-am putut desprinde nicio clipă, dar nicio clipă, de expresionism”.

Dorina Cioplea-Văduva

 

Galerie foto







Vizualizări: 1,162

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Civic-media:

Citește și: