Dan Vîlceanu cere demisia ministrului muncii din cauza legii pensiilor
Fostul ministru Dan Vîlceanu, deputat de Gorj, cere demisia ministrului muncii din coaliția de guvernare, Marius Budăi, pe care-l acuză de minciună. La moțiunea simplă depusă împotriva lui Budăi, Vîlceanu a votat ”pentru”. În plus, Vîlceanu spune că Budăi nu a citit PNRR și transmite populației informații eronate.
Ministrul a declarat că PNRR prevede creșterea vârstei de pensionare peste 65 de ani. De asemenea, amintește că la acest moment ar fi trebuit să fie în dezbatere publică o nouă lege a pensiilor, care să rezolve problemele din sistem.
Noua lege a pensiilor ar trebui să între în vigoare până la finalul lunii martie 2023, dar nu există nici măcar un draft de proiect.
”Fiind pus la colț de toată opinia publică pentru faptul că proiectul privind pensiile speciale nu corespunde PNRR și suntem în imposibilitatea să depunem a treia cerere de plată din această cauză, iar proiectul privind legea pensiilor nu este nici măcar depus la parlament, Marius Budăi a început să livreze manipulare după manipulare, fără să-i pese de faptul că toate minciunile sale pot fi demontate printr-o simplă lectură a PNRR.
Am aflat de la ministrul muncii cum dânsul și PSD se vor opune creșterii vârstei de pensionare peste vârsta de 65 de ani și că acest lucru este prevăzut în PNRR. Această declarație este o MINCIUNĂ și îl descalifică pe Marius Budăi în fața românilor și în fața Comisiei Europene. Arată și că am luat o decizie corectă când am votat moțiunea prin care se cerea demiterea dânsului”, spune Vîlceanu.
El a menționat și prevederile din PNRR legat de reforma privind pensiile speciale, cât și la reforma privind pensiile din sistemul public de pensii.
”Legat de pensiile speciale, PNRR prevede:
-Noul cadru legislativ va revizui pensiile speciale și le va alinia la principiul contributivității.
- Nu se vor crea noi categorii de pensii speciale, iar categoriile actuale vor fi raționalizate.
- Pensiile speciale se calculează în prezent pe baza principiului contributivității, a vechimii în profesie și a reajustării procentului legat de veniturile obținute. Perioada minimă de cotizare este similară cu cea aplicată în fondul public de pensii.
- Protecția deciziilor Curții Constituționale se va referi numai la pensiile magistraților, nu și la alte categorii, și se va referi numai la limitele explicite din argumentele Curții.
-Nicio pensie specială nu poate depăși venitul obținut în cursul perioadei de cotizare.
Legat de legea pensiilor, PNRR prevede:
-Noua lege a pensiilor va asigura sustenabilitatea fiscală a sistemului de pensii, precum și echitatea, respectarea principiului contributivității, caracterul adecvat al pensiilor mici/minime/sociale și înlocuirea dispozițiilor Legii nr. 127/2019 (inclusiv cele referitoare la perioada de contribuție fixă de 25 ani).
Eventualele modificări în cursul procesului legislativ ar trebui să respecte obiectivul privind stabilitatea cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB, prin includerea, atunci când este necesar, a unor modificări ale parametrilor cu rol de compensare.
Bazându-se pe asistența tehnică (jalonul 211), reforma va conține cel puțin următoarele elemente:
- va introduce o nouă formulă de calcul pentru pensiile noi și pensiile în curs de plată. Parametrii formulei vor fi aleși cu atenție, în conformitate cu obiectivul urmărit în ceea ce privește nivelul cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB (9,4 % din PIB). În plus, parametrii respectivi nu vor permite creșteri adhoc ale nivelurilor pensiilor; Formula detaliată elimină a priori indicele de corecție, se bazează pe numărul de puncte obținute de fiecare beneficiar în conformitate cu principiul contributivității și aplică un mecanism de indexare a pensiilor care nu mai permite majorări ad-hoc.
- va introduce o nouă regulă de indexare a pensiilor în funcție de nivelul cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB și mecanisme de combatere a indexării ad-hoc;
- va reduce în mod semnificativ posibilitățile de pensionare anticipată, va introduce stimulente pentru prelungirea vieții profesionale și majorarea voluntară a vârstei standard de pensionare până la 70 de ani, în conformitate cu creșterea speranței de viață, și va egaliza vârsta legală de pensionare pentru bărbați și femei la 65 de ani până în 2035;
- va introduce stimulente pentru amânarea pensionării;
- va revizui pensiile speciale pentru a le alinia la principiul contributivității;
- va consolida principiul contributivității pe care se bazează sistemul;
- va spori gradul de adecvare a pensiilor minime și a pensiilor mai mici, în special pentru persoanele aflate sub pragul sărăciei;
- va asigura viabilitatea financiară a pilonului II al sistemului de pensii prin sporirea contribuțiilor la acest pilon de pensii. Pachetul poate include legi separate privind regimul general și pensiile speciale.
Așadar puteți observa că PNRR nu prevede creșterea vârstei de pensionare peste 65 de ani, ci oferirea de stimulente celor care rămân voluntar în câmpul muncii peste vârsta de pensionare și declarația domnului Budăi este o minciună jalnică pentru a crea subiecte care să acopere incompetența și lipsa de asumare a ministrului Budăi.
În loc să se ocupe cu minciuni jalnice mai bine s-ar fi ocupat să implementeze PNRR pentru ca romanii să poată beneficia, atât de reforme pe care le așteaptă de mulți ani, cât și de fonduri de aproximativ 28 de miliarde de euro pentru investiții”, a spus Vîlceanu.