Consilierii din Bumbeşti Jiu vor o taxă de drum şi una de pod
Eftimie Popescu, consilier local la Bumbeşti Jiu, a depus ieri la primărie un proiect de hotărâre prin care solicită instituirea unei taxe de 25 RON la fiecare trecere pe podul de peste Jiu, aferent drumului comunal 149. Propunerea vine la o lună după ce nouă consilieri locali au mai propus o taxă, de această dată de drum, pentru autovehiculele de mare tonaj care tranzitează DC 149. Viceprimarul PDL Ilie Crintea a declarat ieri că nu agreează niciuna din aceste taxe deoarece nu rezolvă problema, deşi cei patru consilieri democrat liberali au semnat proiectul de hotărâre.
Carierele de piatră din Bumbeşti Jiu „duduie” şi în această perioadă de criză, a declarat ieri consilierul local Marius Borcan. Acesta este unul din susţinătorii celor două taxe pe care Consiliul Local ar putea să le adopte în şedinţa din această lună. Motivul invocat de consilieri este acela că maşinile care transportă piatră au distrus drumul şi casele din satul Pleşa, chiar şi podul care traversează Jiul, iar cu banii adunaţi din respectiva taxă acestea ar putea să fie reparate.
Taxa de pod, propusă ieri de consilierul Eftimie Popescu, ar fi de 25 de lei pentru fiecare trecere şi ar urma să se aplice maşinilor de mare tonaj. Un alt consilier, Marius Borcan, a explicat ieri la Gorj TV, în cadrul emisiunii „Agenda locală”, că a văzut o expertiză potrivit căreia unul din pilonii podului ar fi deja fisurat: „Acest pod a fost făcut de nemţi în anii ’40 şi vă daţi seama că nu a fost proiectat pentru maşini de asemenea tonaj. Am cunoştinţă de o expertiză potrivit căreia sunt fisuri la pod. Vă spun că va ceda mai devreme sau mai târziu, iar această taxă ne-ar permite să strângem bani să îl reparăm”.
Taxa de drum nu a fost pusă pe ordinea de zi
Taxa de pod a apărut ca iniţiativă la o lună după o altă propunere de acest tip. La 1 iulie, nouă consilieri locali au depus un proiect de hotărâre pentru a percepe o taxă de suprasarcină pentru maşinile de peste 12 tone care trec pe DC 149. Valoarea taxei ar fi, pentru maşinile cu 3 axe, de 10 lei pentru o zi, 45 de lei pentru o săptămână şi 145 de lei pentru o lună. Pentru maşinile cu 4 axe, taxa ar fi de 15 lei pentru o zi, 60 de lei pentru o săptămână sau 190 de lei pentru o lună.
Consilierul local Nicolae Medrega a spus că acest proiect de hotărâre ar fi trebuit luat în discuţie în şedinţa de joia trecută, dar nu a fost pus pe ordinea de zi. „Cei de la primărie au cerut tot felul de avize pe acest proiect de hotărâre şi nu l-au pus pe ordinea de zi. Suntem nouă consilieri care susţinem această taxă”, a spus Medrega.
Taxă de pod, la fiecare trecere
Primarul şi viceprimarul din Bumbeşti Jiu nu agreează taxele propuse de consilieri. Viceprimarul Ilie Crintea a explicat ieri la Gorj TV că taxa de suprasarcină nu rezolvă problema şi de aceea nu o susţine: „S-a făcut un calcul şi din această taxă s-ar colecta câteva sute de milioane de lei pe an. Este adevărat că maşinile carierelor au stricat drumul, dar să nu uităm că tot aceste firme l-au asfaltat acum câţiva ani şi îl repară anual. O asfaltare costă câteva miliarde de lei vechi, iar noi am încasa doar câteva sute de milioane”.
Ilie Crintea susţine o altă variantă, aceea ca firmele care transportă piatră să facă un drum ocolitor pe sub munte, propunere aflată în discuţie.
În ceea ce priveşte taxa de pod, Crintea nu avea cunoştinţă de noua propunere a consilierilor. Probabil că şi aceştia au făcut calculele şi, când au văzut că nu pot încasa decât câteva sute de milioane din taxa de drum, au mai propus una de pod. Cum taxa de pod va fi percepută la fiecare trecere, există premise ca aceasta să producă mult mai mulţi bani.
PRECEDENT
Consilierii din Bumbeşti Jiu au recunoscut că au fost inspiraţi în demersul lor de taxa impusă de primarul din Săcelu, Ion Voica, pe intrarea în staţiunea din localitate. Situaţia este oarecum diferită, pentru că taxa din Bumbeşti Jiu se doreşte a fi una care să repare stricăciunile făcute de transportatori.