CFR Marfă acuză CE Oltenia de „grave abateri de la lege”
Complexul Energetic Oltenia ar fi trebuit să desemneze astăzi firma care se va ocupa de la 1 septembrie de transportul cărbunelui pe calea ferată. Ofertele nu vor putea fi deschise, ca urmare a unei contestaţii depuse de CFR Marfă, care acuză CE Oltenia de „abateri grave de la lege”. În replică, directorul Diviziei Energie din complex, Aurel Medinţu, spune că societatea feroviară trage de timp. „Dacă nu desemnăm un câştigător, suntem nevoiţi să facem act adiţional la vechiul contract cu ei”, explică Medinţu.
Complexul Energetic Oltenia are în curs o procedură pe Ordonanţa 34 privind achiziţia serviciilor de transport cărbune pe calea ferată. Directorul Aurel Medinţu susţine că au fost trimise invitaţii de participare la patru firme, iar ca urmare a publicării anunţului pe SEAP, a apărut şi o a cincea ofertă. „Deschiderea ofertelor ar fi trebuit să aibă loc luni, pe 12, dar din cauza contestării procedurii, nu se va putea face”, a spus Medinţu, care susţine că cei de la CFR Marfă vor doar să tragă de timp. „Ei în contestaţie nu spun ce anume articol de lege a fost încălcat. Vor doar să tragă de timp, pentru a prelungi cu ei prin act adiţional. Noi am mai prelungit la fel pe primele şase luni ale anului, cu 18 milioane de lei, după care am făcut o extensie pe încă două luni, până la 31 august, în aceleaşi condiţii de preţ. Vor să ne blocheze, să continuăm tot cu ei”, explică Medinţu.
Lipsă de transparenţă
Contractul pe care se bat cinci firme de transport feroviar este pe trei ani, suma fiind de 191.295.600 lei. Au depus oferte CFR Marfă, Grup Feroviar Român, Uncom Tranzit, Unifer Servtrans şi DB Schenker.
În contestaţia depusă de CFR Marfă se arată că „solicităm anularea procedurii pentru abateri grave de la prevederile legale”. CFR Marfă susţine că „CE Oltenia nu are dreptul legal de a organiza proceduri de achiziţie în baza unor norme interne, societatea fiind autorizate contractantă”. Aurel Medinţu spune însă că şi până acum s-a făcut la fel şi nu a contestat nimeni.
CFR Marfă mai susţine că nu i-a fost adusă la cunoştinţă norma internă a ofertantului şi că astfel s-a încălcat procedura transparenţei şi integral procedura de achiziţie publică.
PRIVATIZARE
CFR Marfă este în procedură de privatizare, potenţialul cumpărător fiind chiar firma care o concurează – Grup Feroviar Român. Sindicaliştii din CFR Marfă au organizat în această vară mai multe mişcări de protest, acuzând inclusiv CE Oltenia că, prin reducerea cantităţilor de cărbune transportate pe calea ferată, a băgat în şomaj 1.500 de ceferişti.