Cazuri de fraudă sesizate la IPJ Gorj
Polițiștii din Gorj au primit, în acest an, 15 sesizări cu privire la săvârșirea infracțiunii de efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos. A mai fost depusă și o sesizare cu privire la săvârșirii infracțiunii de acces ilegal la un sistem informatic.
Pentru a nu fi victimele unor astfel de infracțiuni, IPJ Gorj vine cu o serie de recomandări.
Astfel, la plăţile online, introduceţi dumneavoastră adresa site-ului pe care intenţionaţi să efectuaţi plata şi nu daţi click pe linkuri primite pe mail. În unele situaţii, aceste linkuri vă pot direcţiona către site-uri false, care imită perfect site-urile comercianţilor. Înainte de a efectua tranzacţii online, verificaţi cât mai amănunţit produsul şi legitimitatea site-ului sau serviciului oferit.
Atenţie la tranzacţiile în care sunt implicate persoane din alte ţări, întrucât politicile de returnare a bunului sau banilor şi de garanţie sunt mai complicate! Înainte de cumpărare, trebuie determinate taxele de transport. Dacă este utilizat un serviciu de tip „escrow”, trebuie verificat dacă site-ul şi compania sunt legitime. Dacă vorbim de un site de licitaţii, este recomandat să se verifice istoricul vânzătorului şi feed-backul oferit acestuia de către alţi cumpărători.
Fiţi atenţi şi când se solicita efectuarea plăţii în străinătate, prin serviciile de transfer rapid de bani sau prin transfer bancar. Dacă se cere transferul către o persoană fizică şi nu de o firmă, este un alt semn de îndoială. Înainte de a introduce datele cardului bancar, asiguraţi-vă că site-ul este securizat: în stânga sus va apărea un lăcăţel care vă indica faptul că site-ul este securizat, iar adresa lui va începe cu HTTPS. Este important ca cei care efectuează plăţi online să deţină un sistem de operare şi un antivirus actualizat, iar firewall-ul să fie activat.
Există programe informatice care pot înregistra caracterele tastate, astfel datele cardului bancar, precum şi alte date de identificare sau autentificare pot ajunge în posesia unor persoane neautorizate. Nu deschideţi ataşamente primite de la persoane necunoscute, acestea pot conţine viruşi sau programe de tip malware! Parolele la conturile existente de email ar trebui schimbate în mod regulat, acestea fiind de preferat să conţină minimum 8 caractere, cifre şi litere, caractere mari şi mici.
În situaţia în care primiţi mail-uri prin care vi se solicită datele cardului bancar, pentru actualizare sau pentru diferite scopuri, nu daţi curs acestor invitaţii! Banca nu vă va solicita niciodată prin mail aceste date. Daca veţi da click pe linkul din email, veţi fi, cel mai probabil, direcţionaţi către un site de tip phishing, care imita site-ul real al băncii unde vi se va cere să introduceţi datele cardului.
În cazul plăţilor online, vi se vor solicita, de către comercianţi, numele înscris pe card, numărul cardului, codul CVV şi data expirării. Daca vi se cer şi alte informaţii, cum ar fi codul PIN, nu introduceţi acesta date şi părăsiţi site-ul! Când folosiţi cardul bancar la ATM sau POS, trebuie verificat dacă ATM-ul nu prezintă modificări sau dacă nu au fost montate dispozitive la fanta de introducere a cardului bancar! În momentul introducerii codului PIN, acoperiţi cu mâna tastele, pentru a nu putea fi văzut codul de către persoane aflate în apropiere sau înregistrat de camere video instalate artizanal pe bancomat. PIN-ul trebuie memorat. Nu setaţi drept PIN un cod uşor de ghicit, cum ar fi 0000 sau 1234 ori data naşterii. Nu împrumutaţi cardul bancar altor persoane! Dacă suspectaţi un caz de frauda sau cardul a fost pierdut ori furat, contactaţi imediat banca pentru blocarea cardului şi sesizați organele de poliție.