Carol Landt, ucenicul lui Iosif Keber

Este realizatorul celor mai spectaculoase decoruri realizate vreodată la Târgu Jiu. Carol Landt a dedicat 15 ani din viaţă publicului gorjean ca scenograf al Ansamblului Artistic „Doina Gorjului”, iar acum se dedică Teatrului de păpuşi „Pinocchio”. Însă totul a început cu zeci de ani în urmă, în atelierul pictorului gorjean Iosif Keber.

A îmbrăcat sute de spectacole ale „Doinei Gorjului”, iar timp de 20 de ani a realizat arta decorativă pentru întreprinderile comerciale din Gorj. Tainele picturii le-a descoperit ca ucenic al maestrului Iosif Keber. „Având o naţie comună, Keber a copilărit cu tatăl meu şi a avut o simpatie deosebită pentru mine. Am fost foarte mulţi ani prezent în atelierul său, în special iarna, când maestru stătea la Târgu Jiu, verile avându-le ocupate cu pictura bisericească. Am o colecţie Iosif Keber, printre care şi un portret pictat de maestru, de care nu m-aş despărţi niciodată. Iubea la mine combinaţia de culori şi elementele decorative”, spune scenograful Carol Landt.

Pe Iosif Keber l-a însoţit în ultimii ani din viaţă la bisericile pe care le-a pictat. Alături de acesta a trăit emoţia regăsirii capodoperelor realizate şi nealterate prea mult de vreme. „Am călătorit cu Iosif Keber în ţară. L-am însoţit în pelerinajele sale la bisericile pictate cu ani şi nai în urmă de el şi trăiam alături de el emoţia regăsirii capodoperelor realizate şi nealterate prea mult de vreme. Am fost împreună la catedralele episcopale din Sibiu, Craiova, Vâlcea, la Biserica „Sfântul Elefterie” din Bucureşti şi la Mănăstirea Dealu  din Târgovişte. Era fericit unde găsea regii neşterşi”, îşi aminteşte ucenicul său.

Scenograful „Doinei Gorjului”

Timp de 15 ani Carol Landt a realizat scenografia la Ansamblul Artistic „Doina Gorjului”. Acestuia îi aparţin cele mai mari decoruri manuale realizate vreodată la Târgu Jiu, de 200 metri pătraţi fiecare. „Realizarea unui decor de mari dimensiuni înseamnă pregătirea unei pânze pentru pictură şi pictarea ei cu ajutorul ştăngilor scenei, pictându-se de sus în jos, ceea ce înseamnă un calcul permanent pentru a ieşi proporţiile cât mai plăcut ochiului”, menţionează Carol Landt.

În opinia sa pictorul scenograf în epoca televiziunii trebuie să lucreze numai cu culori mate, care să nu distorsioneze în luminile reflectoarelor. „Pictorul pentru spectacole folclorice nu trebuie să piardă nicio ocazie pentru a pune în valoare elementele arhaice ce nu trebuie să lipsească dintr-un mare spectacol al jocului şi cântecului popular. De asemenea eu ca scenograf am avut tot tipul grijă ca scena să nu semene de la spectacol la spectacol pentru ca spectatorul să simtă noul nu numai prin program, ci şi prin decorul prin care se desfăşoară acel program”, explică scenograful gorjean.

Ore de muncă pentru realizarea păpuşilor

La ora actuală se dedică realizării păpuşilor şi decorurilor pentru Teatrul de păpuşi „Pinocchio” al Şcolii Populare din Târgu Jiu. Colaborarea durează de câţiva ani. „În prezent lucrez la scenografia teatrului de păpuşi «Muc cel Mic». Piesa este realizată în regia lui Ioan Alexandrescu şi este cea mai mare montare scenică a teatrului de păpuşi din Târgu Jiu. Are 21 de personaje, dublu decât orice altă piesă montată până în prezent. Personal realizez capetele păpuşilor şi decorul mobil din şi static din spatele acestora”, spune scenograful. Realizarea păpuşilor comportă un efort artistic şi tehnic deosebit, acestea trebuind în final să placă copiilor, care sunt cel mai pretenţios spectator posibil. „Păpuşile se realizează din polistiren sculptat şi îmbrăcat în pânză cu un adeziv special. Acestea sunt montate pe un suport de lemn care permite rotirea capului. Înaintea pictării păpuşilor sunt câteva etape de lucru ce comportă adăugirea de urechi şi păr, fiecare etapă însemnând multe ore de muncă”, mai menţionează Carol Landt.

Vizualizări: 201

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Comunitate:

Citește și: