Bani de la stat pentru maşinile mai vechi de 15 ani
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a propus ca românii care dețin mașini mai vechi de 15 ani să fie recompensați de stat dacă le casează. Scopul principal ar fi înnoirea parcului auto național și, implicit, reducerea poluării mediului înconjurător.
Ca răspuns la această propunere, beneficiarii ar urma să se angajeze că nu vor mai cumpăra autovehicule second-hand şi că vor folosi sumele de bani primite din partea autorităților pentru a-și achiziționa autovehicule noi mai puţin poluante, a informat ProMotor. „În PNRR România s-a angajat să reducă numărul vehiculelor mai bătrâne de 15 ani. Până când nu vom avea un guvern care să-şi asume această decizie ar fi prematur, în calitate de ministru interimar, să dau eu soluţia. Propunerea mea este aceeaşi pe care am spus-o de mai multe ori. Statul să vină să susţină predarea acestor maşini mai vechi de 15 ani cu o anumită sumă de bani”, a declarat ministrul Barna. În același timp, ministrul Tanczos Barna s-a referit și la taxele locale care, în opinia sa, ar trebui majorate în cazul cetățenilor români care dețin mașini foarte vechi al căror nivel de emisii de dioxid de carbon este foarte ridicat. „În paralel, să facem posibilă majorarea taxelor locale în cazul maşinilor vechi şi poluante, astfel încât să nu existe nu doar coerciţia, ci şi un sprijin real din partea statului român şi un angajament din partea celor care predau aceste maşini vechi că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula vehicule mai vechi de 15 ani şi vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini mai puţin poluante, noi”, a spus oficialul.
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat recent că programul Rabla 2021 ar putea beneficia de o nouă suplimentare de buget în contextul în care autoritățile au demarat un proces de identificare a unor resurse financiare necesare unor noi alocări în cadrul programului.
În primele șapte luni ale acestui an, modele electrice, hibride și hibride plug-in au avut vânzări neaşteptate. Vânzările pentru acest tip de mașini au crescut cu 106,4% iar creșterea se transpune într-o cotă de piață de 20,7%. În paralel, înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 29,3% faţă de primele şapte luni din 2021. „Cifrele ne arată că ne apropiem cu paşi repezi de sfârşitul erei diesel. Este primul an pentru România în care se cumpără mai multe maşini verzi decât autoturisme diesel. Este o tendinţă atât la nivel european, cât şi la nivel naţional unde, în ambele cazuri, constatăm o scădere a vânzărilor maşinilor diesel cu aproape 30%, în prima parte acestui an. Dacă ne uităm la autoturismele full electrice, vedem o evoluţie şi mai spectaculoasă, o creştere a cotei de piaţă cu 300% în primele şapte luni, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Este un semnal că, pe de o parte, românii încep să înţeleagă din ce în ce mai bine importanţa transportului nepoluant, pe de altă parte, este rezultatul clar al programului Rabla Plus. Pentru prima dată avem în România o planificare multianuală, cu accent pe creşterea stimulării pieţei de auto verzi în următorii ani”, a declarat Ministrul Mediului, Barna Tánczos.
Ministrul mediului a anunţat că se lucrează la un nou program de stimulare a achiziţiei automobilelor electrice. Acesta va fi destinat automobilelor folosite în domeniul comercial. Potrivit demnitarului, programul Rabla Plus pentru flote comerciale urmează să fie lansat în 2023.