Un mort şi 12 răniţi în accidentul de la Cariera Roşiuţa
Grav accident de muncă produs ieri dimineaţă la una dintre carierele Complexului Energetic Oltenia, 12 persoane ajungând la spital pentru a primi îngrijiri medicale pentru rănile suferite. Din păcate, o a 13-a persoană a decedat, aceasta fiind şoferul unei dube care îi transporta pe mineri spre locurile de muncă din incinta Carierei Roşiuţa.
Accidentul despre care se va mai vorbi o bună bucată de timp de acum încolo a avut loc în jurul orei 10.00, când, pe 112, autorităţile au fost anunţate de răsturnarea unei dube încărcate cu mineri ce se deplasau spre locurile de muncă. Şoferul acesteia, Nicolae Diaconu, de 49 de ani, din Mehedinţi, îi preluase pe pasageri de la vestiare şi urma să îi lase pe fiecare în parte la posturile pe care le aveau în cadrul exploatării de lignit, distanţa care trebuia parcursă fiind de câţiva kilometri. Prin nămol gros şi de două palme, duba cu mineri înainta destul de anevoios, iar într-o pantă şoferul a constatat că nu mai poate nici să schimbe viteza, nici să se folosească de frâne, maşina scăpând practic de sub control. În plus, el a mai făcut o greşeală care s-a dovedit a-i fi fatală. „A deschis uşa şi a ieşit în afară, crezând că se poate ghida mai bine aşa. Neavând însă control asupra maşinii, la baza pantei aceasta a ieşit de pe drum, răsturnându-se în lateral”, a povestit un martor.
Mulţi răniţi
Pe scurt, acesta ar fi filmul unei tragedii care putea fi evitată cu puţin noroc. Maşina s-a răsturnat însă chiar pe partea stângă, iar şoferul a fost prins între uşa deschisă şi restul cabinei, şansele sale de supravieţuire fiind nule. La faţa locului au venit imediat două salvări şi alte două echipaje SMURD, precum şi unul de descarcerare, dar medicii le-au fost de folos doar celor răniţi, destul de mulţi la număr.
Iniţial nici nu se ştia câte persoane fuseseră în dubă, dar, în cele din urmă s-a aflat măcar că pe la Spitalul Motru au trecut pentru îngrijiri medicale 12 persoane. Şase dintre acestea au plecat pe picioarele lor acasă, urmând să revină pentru tratamentele pe care le necesită în continuare, dar pentru celelalte şase soarta nu a fost atât de blândă. Unul dintre răniţi, cel mai grav, a fost preluat de un elicopter SMURD şi dus la Craiova pentru investigaţii suplimentare şi tratament de specialitate, alţi trei fiind şi ei transferaţi cu salvările la Târgu Jiu. Ceilalţi au rămas la Motru, cu toţii având lovituri în zona capului, în special, dar şi la piept şi mâini, precum şi la picioare, în funcţie de poziţia în care stăteau în dubă în momentul în care aceasta a luat-o pe coastă la vale şi s-a răsturnat. Spre seară, un al doilea elicopter SMURD a preluat un pacient aflat în stare gravă, de la spitalul din Târgu Jiu.
Fără frâne?
Un echipaj de descarcerare a muncit minute în şir pentru a-l scoate pe şoferul dubei de sub cabina care îl strivea, după ce a fost luat de acolo medicii încercând şi ei zeci de minute diferite manevre pentru a-l readuce pe mehedinţean la viaţă. Bărbatul de 49 de ani, din Bala, era însă decedat deja, câteva ore mai târziu la locul nenorocirii ajungând şi rudele sale, care nu au ezitat să acuze condiţiile proaste de lucru pe care le avea acesta. „Maşina nu avea frâne, ne spunea lucrul acesta, dar continua să vină aici pentru că, altfel, îşi pierdea locul de muncă”, au spus, cu lacrimi în ochi, rudele celui mort.
Trupul neînsufleţit al şoferului a fost preluat la Serviciul de Medicină Legală Gorj, medicii legişti urmând să stabilească azi cauzele exacte ale decesului. Împrejurările în care s-a produs moartea lui Diaconu, precum şi rănirea celor 12 mineri fac obiectul unei anchete deschise la Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru. La rândul său, poliţiştii şi inspectorii de muncă sosiţi ieri la faţa locului fac propriile cercetări pentru a stabili împrejurările în care a fost posibil acest accident, deocamdată cei implicaţi în anchetă ferindu-se să spună dacă este vorba despre un accident colectiv de muncă, deşi toate indiciile duc la o astfel de încadrare.
CONDIŢII
Minerii din Cariera Roşiuţa, dar nu numai, se plâng de condiţiile de transport şi spun că zilnic le este pusă viaţa în pericol. Oamenii spun că administraţia se uită numai cum să reducă cheltuielile, fără să ţină cont că unele reduceri pot să însemne pierderi de vieţi.