Stoica merge în Croaţia, "Poliţist, Adjectiv" primeşte noi laude
Actorul gorjean Ionuţ Stoica ar trebui să participe la sfârşitul lunii la un festival de film din Croaţia, acolo unde pelicula "Poliţist, adjectiv" va rula într-un cadrul oficial. Stoica joacă unul dintre rolurile principale în acest film şi, după bucuriile pe care le-a trăit la Cannes şi Cluj cu producţia respectivă, speră într-o nouă reuşită şi la croaţi. Filmul "Poliţist, Adjectiv" a primit critici laudative de la o serie de experţi în domeniu, ultimele aprecieri pozitive despre această peliculă venind din Marea Britanie, după cum relata ieri agenţia Mediafax. "Poliţist, adjectiv" de Corneliu Porumboiu şi filmul-omnibus "Amintiri din Epoca de Aur" se numără printre peliculele clasate între "delicatesele cinematografiei est-europene" de către criticul publicaţiei The Guardian, Ronald Bergan. Criticul publicaţiei britanice apreciază că, anul acesta, la trei festivaluri importante, din România, Croaţia şi Republica Cehă, a fost martorul "unui banchet de filme mari", la 20 de ani de la căderea Zidului Berlinului.
"Filmul est-european... oare există alte trei cuvinte care să trezească mai multă indiferenţă sau spaimă în sufletele cinefililor?", glumeşte Ronald Bergan, la începutul articolului. "Pentru mulţi neiniţiaţi, filmele est-europene, ca şi ţările din care vin, nu înseamnă decât tristeţe şi deprimare. Cu zece ani în urmă, şi eu credeam acelaşi lucru şi nu mi-aş fi putut imagina că voi scrie, la un moment dat, despre această temă, zilnic", mai spune el, povestind că, în anii '60-'70, a fost admiratorul unor autori precum Milos Foreman, Jiri Menzel şi Andrzej Wajda, dar a trăit şi perioada în care cinematografia est-europeană nu mai părea să fie la fel de creativă.
Critici favorabile
"Dar, aproape peste noapte, România a produs un număr de capodopere, iar Croaţia, Serbia, Bosnia şi Slovenia au avut filmele lor speciale", mai scrie criticul, care povesteşte că, în ultimele luni, a văzut "crema" cinematografiei din această zonă a lumii la trei festivaluri, printre care şi Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF). "La TIFF ni s-au oferit şapte noi lungmetraje excelente, sub titulatura Zilelor Filmului Românesc", a povestit el, referindu-se apoi la festivalurile de film din Croaţia şi Republica Cehă, care i-au oferit "festinuri" asemănătoare. "Eva Zaoralova, care a prezidat Festivalul de la Karlovy Vary (Republica Cehă) ca director artistic din 1995 a spus că cinematografia est-europeană «prezintă actualitatea într-o lumină diferită, fără să ignore câteva dintre aspectele sale mai întunecate. Acestea din urmă sunt legate de frenezia care a apărut odată cu sistemul capitalist, împreună cu o ignorare a principiilor morale. Nu este de mirare că un sentiment de eliberare de conduita morală există în filmele din ultimii 20 de ani»", mai scrie criticul.
El a mai spus că majoritatea filmelor prezentate la Cluj au avut aceste caracteristici, deşi "cel mai bun, «Poliţist, adjectiv», nu face trimitere directă la societatea românească, aşa cum face "strălucitul" film de debut al lui Porumboiu, "A fost sau n-a fost?". În schimb, potrivit lui Ronald Bergan, "Amintiri din Epoca de Aur", compus din şase scurtmetraje realizate de cinci regizori, printre care şi Cristian Mungiu, prezintă, cu "umor sardonic", legende urbane din perioada regimului Ceauşescu. "Mi-aş dori ca Marea Britanie să aibă programe similare Zilelor Filmului Românesc, East of The West la Karlovy Vary şi Croatian Film Focus. Spun acest lucru atât ca o provocare, cât şi ca o dorinţă", adaugă criticul.
Distribuie
Trimite pe WhatsApp
"Filmul est-european... oare există alte trei cuvinte care să trezească mai multă indiferenţă sau spaimă în sufletele cinefililor?", glumeşte Ronald Bergan, la începutul articolului. "Pentru mulţi neiniţiaţi, filmele est-europene, ca şi ţările din care vin, nu înseamnă decât tristeţe şi deprimare. Cu zece ani în urmă, şi eu credeam acelaşi lucru şi nu mi-aş fi putut imagina că voi scrie, la un moment dat, despre această temă, zilnic", mai spune el, povestind că, în anii '60-'70, a fost admiratorul unor autori precum Milos Foreman, Jiri Menzel şi Andrzej Wajda, dar a trăit şi perioada în care cinematografia est-europeană nu mai părea să fie la fel de creativă.
Critici favorabile
"Dar, aproape peste noapte, România a produs un număr de capodopere, iar Croaţia, Serbia, Bosnia şi Slovenia au avut filmele lor speciale", mai scrie criticul, care povesteşte că, în ultimele luni, a văzut "crema" cinematografiei din această zonă a lumii la trei festivaluri, printre care şi Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF). "La TIFF ni s-au oferit şapte noi lungmetraje excelente, sub titulatura Zilelor Filmului Românesc", a povestit el, referindu-se apoi la festivalurile de film din Croaţia şi Republica Cehă, care i-au oferit "festinuri" asemănătoare. "Eva Zaoralova, care a prezidat Festivalul de la Karlovy Vary (Republica Cehă) ca director artistic din 1995 a spus că cinematografia est-europeană «prezintă actualitatea într-o lumină diferită, fără să ignore câteva dintre aspectele sale mai întunecate. Acestea din urmă sunt legate de frenezia care a apărut odată cu sistemul capitalist, împreună cu o ignorare a principiilor morale. Nu este de mirare că un sentiment de eliberare de conduita morală există în filmele din ultimii 20 de ani»", mai scrie criticul.
El a mai spus că majoritatea filmelor prezentate la Cluj au avut aceste caracteristici, deşi "cel mai bun, «Poliţist, adjectiv», nu face trimitere directă la societatea românească, aşa cum face "strălucitul" film de debut al lui Porumboiu, "A fost sau n-a fost?". În schimb, potrivit lui Ronald Bergan, "Amintiri din Epoca de Aur", compus din şase scurtmetraje realizate de cinci regizori, printre care şi Cristian Mungiu, prezintă, cu "umor sardonic", legende urbane din perioada regimului Ceauşescu. "Mi-aş dori ca Marea Britanie să aibă programe similare Zilelor Filmului Românesc, East of The West la Karlovy Vary şi Croatian Film Focus. Spun acest lucru atât ca o provocare, cât şi ca o dorinţă", adaugă criticul.