O viaţă în slujba muzicii
A susţinut peste 300 de recitaluri la pian şi s-a pregătit cu profesori de renume în domeniu. Compozitorul, dirijorul şi pianistul Florin Berculescu s-a născut în Târgu Jiu, iar în prezent este implicat în activitatea şcolară, fiind profesor de pian la Liceul de Muzică şi Arte Plastice „Constantin Brăiloiu”. Până în prezent a fost invitat în simpozioane naţionale, a fost membru în jurii, în concursuri de pian, a susţinut recitaluri în la deschiderea unor mari evenimente şi a avut o colaborare strânsă cu numeroşi actori şi muzicieni ai Filarmonicii şi ai Teatrului Naţional din Craiova.
Cariera muzicală o începe în Târgu Jiu unde timp de opt ani de zile urmează Şcoala de Muzică. Sub îndrumarea profesoarelor Mariana Ilie (pian) şi Cornelia David (teorie) se pregăteşte în particular la Craiova, iar din 1990 urmează secţiile de compoziţie şi pian din cadrul Universităţii de Muzică din Bucureşti, unde îi are ca profesori pe Gabriel Amiraş, Aurel Stroe, Dan Dediu şi Anatol Vieru. La secţia de compoziţie este admis cu nota 10. Pregătirea sa nu se termină însă aici. La Bucureşti urmează cursuri de perfecţionare cu pianişti străini precum Serghei Kovalenko, Gerard Frémy, Martin Hughes, Hao Huang şi Fredy Moyer. De asemenea, în Marsilia se pregăteşte la pian cu Anne-Marie Girardelli şi cu a Georges Boeuf la compoziţie. După numeroasele pregătiri în ţară şi în străinătate, Florin Berculescu decide să se întoarcă acasă, în Târgu Jiu, unde se simte integrat şi unde pune bazele Orchestrei de cameră „Lyra Gorjului”. „Am revenit unde am o casă, un loc. Acum mă simt integrat, mă simt bine în Târgu Jiu. Fiind modest din fire pot să spun că mulţumesc oraşului că sunt aici pentru că uneori simt că oraşul îmi mulţumeşte mie”, afirmă acesta. Fiind legat de ideea de naţionalism profund creştin, pianistul gorjean spune că românii trebuie să fie mândrii de ceea ce sunt. „Trebuie să ne integrăm în Uniunea Europeană nu pupând clanţele de la cancelariile unora, ci mândrii de ceea ce am fost şi de ce putem să fim ca naţiune”, menţionează acesta.
Muncă şi disciplină de fier
În spatele tuturor recitalurilor susţinute se află o muncă şi o disciplină de fier. Talentul trebuie să fie prezent într-un procent indispensabil. „Muzica presupune talent, muncă şi disciplină de fier. Presupune sănătate mentală, dar mai mult decât asta sănătate fizică pentru că viaţa în faţa unui instrument înseamnă antrenament fizic. La toate acestea se adaugă factorul psihic. Poţi să fii talentat, muncitor, dar să clachezi în scenă”, afirmă Florin Berculescu. La un moment dat este nevoie de cultură muzicală pentru că există un moment când pianistul trebuie să facă dovada acestui bagaj cultural. „De asemenea, trebuie să ai cultură literară pentru că muzica este componentă a artei în general. Trebuie să integrăm muzica într-un ansamblu de cunoştinţe mai vast, cu ajutorul căruia să putem găsi motivaţiile actului interpretativ. Din nefericire, foarte mulţi tineri din ziua de astăzi fac o gimnastică a degetelor, o probă de atletism digital, fără să facă dovada probei de cultură şi asta e trist, este cumva rodul a ceea ce sădim din ‘90 încoace în societatea românească”, mai menţionează pianistul şi compozitorul gorjean. Toate acestea sunt rezultatul schimbărilor de mentalitate. „Se copiază tendinţe venite din Occident, fără să verificăm dacă ele se adaptează realităţilor româneşti. Există o tendinţă populară pentru facil, vulgar, grotesc, ştiut fiind faptul că realizarea unui act cultural autentic este un lucru greu, frumos şi în atingerea căruia puţini sunt cei aleşi”, relatează Florin Berculescu.