NASA a depistat mișcare pe satelitul înghețat al lui Jupiter

Nava spațială Juno, care orbitează în jurul planetei Jupiter, a fotografiat luna gigantică Europa și a observat mișcare aparentă în crusta sa înghețată. Este o caracteristică pe care NASA a numit-o deja ”Ornitorincul”.

Europa este a patra lună ca mărime a lui Jupiter, aflată la aproximativ 671.000 de kilometri de cea mai mare planetă din Sistemul Solar și la 805 milioane de km de Soare, scrie Live Science.

Puțin mai mică decât Luna Pământului, Europa seamănă mai mult cu o planetă. Are un câmp magnetic, o atmosferă slabă de oxigen și un miez de fier lichid. Are, de asemenea, o scoarță de gheață de 18 km grosime, care ascunde dedesubt un ocean sărat.

Se pare că oceanul acela sărat produce bule prin gheață după cum sugerează o imagine recent publicată a Europei, transmisă pe Pământ de nava spațială Juno a NASA, care orbitează în jurul lui Jupiter din 2016.

Instrumentul ultrasensibil al Unității de Referință Stelare al lui Juno a făcut o imagine în timpul unui zbor pe 29 septembrie 2022, când nava spațială a trecut la doar 355 km de scoarța de gheață a Europei. A fost una dintre primele imagini de înaltă rezoluție ale Europei de la trecerea navei spațiale Galileo a NASA în 2000. Imaginea alb-negru - luată cu partea de noapte a Europei când era luminată doar cu lumina reflectată de Jupiter - arată o caracteristică numită „Ornitorincul”. Măsurând aproximativ 37 km pe 67 km, acest „tărâm al haosului” conține cocoașe, creste, blocuri de gheață și un material brun-roșcat.

Este cea mai tânără trăsătură din regiunea fotografiată - și, bănuiesc oamenii de știință, este locul în care învelișul de gheață al Europei permite ieșirea buzunarelor de apă sărată din oceanul subteran al satelitului. Patru imagini în lumină vizibilă ale Europei realizate de JunoCam arată cum crustele de gheață de la polii nord și sud ai Europei nu mai sunt acolo unde erau înainte. Acest lucru sugerează că scoarța de gheață a Europei plutește liber, mișcându-se în jurul lunii.

Misiunea lui Juno se va încheia în 2025, dar încă două misiuni sunt destinate satelitului lui Jupiter. Europa Clipper de la NASA se va lansa la sfârșitul acestui an și va ajunge acolo în 2030.

Alte articole din Eveniment: