Muncitorii de pe DN66, într-o eternă pauză de masă
Directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Narcis Neaga, a ajuns la sfârşitul săptămânii trecute pe şantierul drumului naţional 66, acolo unde muncitorii ar fi trebuit să termine lucrările încă de acum 5 ani. Doar vreo 5-6 au fost însă cei găsiţi „la datorie”, adică în pauză de masă, la muncă nefiind mai nimeni, şeful CNADNR constatând încă odată că gorjenii au în continuare motive de nemulţumire cu privire la situaţia de pe şoseaua respectivă.
Narcis Neaga a venit vineri într-o vizită neanunţată pe şantierul DN66, pentru a doua oară de când este în fruntea CNADNR, el constatând şi de această dată că numărul muncitorilor care ar fi trebuit să lucreze la modernizarea drumului este sub 10, până în prezent fiind efectuate mai puţin de 5% din lucrările acestui proiect. Directorul general a descoperit un câine fără stăpân căzut într-o groapă adâncă de circa 3 metri, săpată pe marginea şoselei, el menţionând că ar fi dorit să ceară ajutorul muncitorilor pentru a scoate animalul de acolo, în zonă nefiind nici un angajat al companiei COMSA SA care se ocupă de modernizarea drumului. „Acest câine salvează onoarea companiei COMSA. Probabil voi găsi pe undeva nişte muncitori care să vină să-l scoată pentru că acum el e foarte speriat, iar groapa e destul de adâncă pentru a putea ieşi singur”, a menţionat Neaga.
„Felicitări pentru că munciţi”
Şeful CNADNR a descoperit la câteva sute de metri distanţă câţiva muncitori care stăteau pe marginea drumului, fiind în pauză de masă. El a fost salutat de câţiva dintre aceştia, alţi muncitori continuând să mănânce chiar şi după ce Neaga şi-a declinat calitatea de director general şi i-a întrebat dacă ei sunt la muncă sau în pauza de masă. „Nu vă deranjaţi, staţi dacă sunteţi în pauza de masă. E foarte bine, dumneavoastră chiar sunteţi în regulă. Felicitări pentru că munciţi. La revedere”, le-a spus Neaga muncitorilor aflaţi în pauză de masă, după care a continuat deplasarea pe tronsonul de drum dintre Rovinari şi Târgu Jiu.
Neaga s-a declarat foarte nemulţumit de cele constatate cu ocazia acestei vizite, declarând că vina pentru situaţia din teren nu este doar a companiei care ar trebui să execute lucrările. „De săptămâna viitoare şeful de proiect şi şeful Unităţii de Implementare a Proiectului se vor muta la Târgu Jiu. Vor veni şi vor sta aici pentru ca să se şi lucreze până la urmă. Este şi o problemă a companiei, nu doar a constructorului. Voi cere o anchetă administrativă ca să văd ce s-a întâmplat. Oricum, cei de la COMSA au venit la Bucureşti, au promis că vor muta munţii din loc, să nu umblăm la contract pentru că se vor apuca de treabă şi, pe teren, vedeţi şi dumneavoastră care e situaţia. Sunt foarte nemulţumit, dar mai am un pic de răbdare”, a declarat Neaga.
Anterior acestei vizite, şeful CNADNR declarase că, în măsura în care are timp, va veni pe şantierul respectiv şi din 10 în 10 zile pentru a urmări ritmul lucrărilor.
Lucrări gata într-un secol şi jumătate…
Tronsonul de drum naţional dintre Rovinari – Târgu Jiu – Bumbeşti Jiu face parte dintr-o porţiune de 80 de km dintre Filiaşi şi Bumbeşti Jiu, jumătate din aceasta, cea dintre Rovinari şi Filiaşi, fiind modernizată între anii 2007-2009. Lucrările respective au fost realizate de o firmă din Spania, în timp ce pentru tronsonul dintre Rovinari şi Bumbeşti Jiu licitaţia a fost câştigată de o firmă din Ungaria, care timp de 5 ani a realizat doar 4% din proiect.
CNADNR a organizat anul trecut o nouă licitaţie pentru executarea lucrărilor, câştigător fiind compania COMSA SA, din Spania. Aceasta a început lucrările în primăvara acestui an, în luna aprilie, şi ar trebui să le finalizeze în circa doi, până în momentul de faţă spaniolii executând sub 5% din proiect, deşi, conform graficelor de execuţie, un sfert din investiţie trebuia finalizată deja. În ritmul actual, lucrările de pe acest şantier nu au nicio şansă să fie finalizate mai repede de un secol şi jumătate, timp în care muncitorii îşi pot termina şi ei pauza de masă. Iar până atunci poate maşinile vor fi înlocuite cu un alt mijloc de transport, iar drumul oricum nu va mai fi util decât pentru căruţe şi turme de oi…