Mit sau realitatea: anvelopele au o dată de expirare?
Specialiștii clarifică credința populară cu privire la termenul de expirare a cauciucurilor unei mașini.
Anvelopele sunt principala caracteristică de siguranță a unui vehicul, deoarece acestea sunt singurul punct de contact între acesta și drumul. Din acest motiv, este necesar să fim conștienți în mod special la întreținerea acestora, revizuind starea lor și schimbându-le atunci când sunt uzate. Și când sunt expirate? Există o credință generală asupra acestui punct pe care Asociația Națională a Distribuitorilor și Importatorilor de Anvelope din Spania (ADINE) dorește să o clarifice. Expirarea cauciucurilor este un mit sau este realitate?
Așa cum a explicat ADINE, este o informație care nu respectă ceea ce prevede legea: „Nu există niciun standard, regulament sau directivă care să reglementeze data de expirare a anvelopelor sau care să le înlocuiască atunci când îndeplinesc o anumită vârstă. Directiva 92/23 / CEE din 31 martie 1992 stabilește condițiile pentru omologarea anvelopelor și în niciuna dintre secțiunile sale nu stabilește că acestea au termen de expirare după trecerea unei anumite perioade de timp".
De unde vine credința populară despre expirarea anvelopelor?
Deci, de unde vine credința despre expirarea anvelopelor? Organizația tehnică europeană pentru anvelope și jante (ETRTO) este organismul european care stabilește cerințele pe care trebuie să le îndeplinească toate componentele de acest tip fabricate și vândute în Uniunea Europeană. Majoritatea producătorilor respectă condițiile lor care, pe scurt, sunt două indicații despre întreținerea roților.
- Primul indică faptul că la cinci ani după montarea anvelopelor, acestea trebuie verificate de către un profesionist calificat cel puțin o dată pe an.
- A doua dintre ele este o recomandare pe care o fac ca măsură de precauție: schimbați anvelopele după ce au trecut zece ani de la data fabricației.
Informații găsite pe partea laterală a anvelopei: acestea sunt ultimele patru cifre ale codului DOT, din care primele două numere corespund săptămânii de fabricație și ultimele două ale anului. Acesta este punctul care a generat îndoieli cu privire la existența expirării roților mașinii, deoarece ETRTO recomandă (dar nu impune) înlocuirea acestora cu altele noi chiar dacă nivelul de uzură nu a atins limita minimă legală de 1,6 milimetri.
Atunci când ești nevoit să schimbi setul de cauciucuri la mașina proprie, trebuie să ai în vedere câteva aspecte foarte importante.
1. Dimensiuni anvelope – lățime, înălțime, diametrul jenților
Dacă din fabrică mașina a venit cu cauciucuri OE (Original Equipment) și jenți, poate că în timp ați achiziționat altele de dimensiuni diferite. Indiferent dacă automobilul dumneavoastră a fost cumpărat de nou sau este SH, dimensiunile legale ale jenților și ale anvelopelor sunt trecute fie în cartea tehnică a mașinii fie în Carte de Identitate a autovehicolului. Aceste dimensiuni sunt obligatorii de respectat altfel riscați să fiți sancționați de Poliția Rutieră prin ridicarea talonului și a plăcuțelor de înmatriculare! Mare atenție, deci! Datele standard sunt trecute inclusiv pe lateralele anvelopelor și sunt de genul 205/55 R 16, unde 205 reprezintă lățimea și 55 înălțimea cauciucului, R reprezintă tipul constructiv (radial în acest caz) iar 16 reprezintă dimensiunea jenții pe care se montează cauciucul.
2. Data de fabricație (DOT)
Este trecută și ea pe lateralul produsului. De este importantă? Experiența acumulată și testele făcute au arătat că, în timp, chiar dacă nu sunt utilizate, materialul din care sunt fabricate anvelopele își pierde din calități astfel că după 5 ani aceste anvelope vară sau iarnă nu mai garantează indicii de folosire în siguranță. Alegeți produsele cu cel mult un an tecut de la data producției.
3. Folosiți anvelope de sezon
Dacă țineți la siguranța dumneavoastră, ținând cont de specificul climatic al țării noastre atunci e imperios necesar să folosiți anvelope vară sau iarnă, după caz. Compoziția cauciucului este diferită iar principalul obiectiv urmărit este scurtarea distanței de frânare în situații cu temperaturi diferite. Astfel, anvelopele de vară vor avea nevoie de o distanță mai mare pentru oprirea autovehicolului în cazul unor temperaturi scăzute ( de sub 7 grade). Iarna nu veți fi întors din drum dacă șoselele sunt acoperite cu zăpadă având anvelope specifice anotimpului rece. Deși par un compromis de buget, anvelopele ,,all-sezon” nu vor fi la fel de eficiente precum cele de sezon.
4. Indicii de sarcină și viteză
Indicele de sarcină este exprimat prin două sau trei cifre și ne arată greutatea maximă admisă pe fiecare pneu. De exemplu, cifra 91 indică sarcina maximă de 615 Kg per anvelopă. Înmulțită cu 4, adică 2460 kg, ar trebui să acopere greutatea totală admisă a vehicolului încărcat indicată în fișa tehnică sau să fie peste aceasta. Indicele de viteză, exprimat printr-o literă mare (T, de exemplu) indică până la ce viteză maximă anvelopa poate să ,,răspundă” eficient solicitărilor, T fiind egal pentru 190 Km/h.
5. Clasele de aderență și de consum
Sunt trecute pe eticheta fiecărei anvelope, asemănătoare celor de la aparatele electrocasnice, cu litere de la A până la G. Litera A reprezintă anvelope cu clasa cea mai bună de aderență (la frânare pe carosabil umed și o viteză de 80 de km/h) și cu consumul cel mai mic de combustibil. Litera G reprezintă opusul celor prezentate. Evident eficacitatea acestor anvelope vară sau iarnă este reflectată direct în prețul de achiziție.