Izlaz comunal sau aerodrom de 20 de mil. de euro? Autoritățile în cor: izlaz!

O poveste, pe scurt, despre cum a ratat Gorjul oportunitatea unei investiții de 20 de milioane de euro. Cu siguranță nu prima investiție majoră și nici ultima refuzată de autoritățile din Gorj. Pentru că pot să nu vrea. Și asta înseamnă administrație publică în Gorj.  

Un aerodrom

În 2021, Iulian Popescu, fost consilier județean, actual secretar de stat, a prezentat Consiliului Județean Gorj și Primăriei Stănești o oportunitate de finanțare pentru construirea unui aerodrom pe locația fostului aerodrom din Stănești, 150 de ha de izlaz comunal.

În urma discuțiilor cu Ministerul Transporturilor, Aeroclubul României, institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială (INCAS) s-a ajuns la o formulă prin care putea fi construit aerodromul. Terenul trebuia să ajungă la Aeroclub, iar instituția depunea proiectul cu o finanțare de 20 de milioane de euro.

În august 2021, în încercarea de a demonstra viabilitatea unui astfel de proiect și atragerea atenției asupra fostului aerodrom, Popescu a organizat Gorj Aero Show, primul show aviatic de o asemenea dimensiune din Gorj, unde au participat peste 15.000 de persoane. Tot atunci a fost amenajată pista de aterizare și au avut loc și primele cercetări la fața locului, de către specialiști care urmau să contribuie la amenajarea aerodromului. La Stănești au fost inclusiv oameni cu responsabilitate în certificarea unui aerodrom. În august 2021 a fost și prima cursă București -Târgu Jiu, după zeci de ani, efectuată cu o aeronavă INCAS.  

”Anul trecut, în toamnă, în noiembrie, au avut pe masă, de mai multe ori, scrisori și discuții cu Aeroclubul României pentru a realiza acolo investiția, unde aveam și o finanțare europeană de 20 milioane de euro. Domnul primar a refuzat acest lucru, nu ne-a răspuns, nu a acordat interes acestor indicații prin care trebuia să cedeze terenul din domeniul public al comunei în domeniul public al statului român, la Ministerul Transporturilor și în administrarea Aeroclubului României. Iar de aici Aeroclubul se ocupa cu scrierea cu cererii de finanțare, cu obținerea investiției unde se realiza o mare infrastructură aeronautică”, a explicat Iulian Popescu la Radio Infinit.


Sau un izlaz

Când au început demersurile, Primăria Stănești a spus STOP. A refuzat să vadă avantajele transferului terenului pe care cresc mărăcini. Primarul Constantin Bicheru declară și astăzi că nu putea să cedeze terenul deoarece este unul cu istorie… Insistă asupra ideii că izlazul trebuie să rămână în comunitate, ca și cum cedarea terenului însemna transferul acestuia din localitate.

Adresele Aeroclubului au fost ignorate. Terenul e tot acolo, pârloagă, când ar fi putut fi construit un aerodrom care ar fi ajutat întreg județul. 

”Noi nu am refuzat această ofertă, numai că condițiile care se impuneau pentru această ofertă erau unele care nu avantajau absolut deloc comuna Stănești. Ne solicita ca unitatea administrativ-teritorială să cedeze acest teren, să renunțe la acest teren și să treacă în proprietatea Ministerul Transporturilor, ca Ministerul Transporturilor la rândul lui să le dea spre utilizare către Aeroclubul Român. Ori din punctul ăsta de vedere comunitatea locală nu mai beneficia de acest teren. Noi am venit cu mai multe oferte către dumnealor în sensul că să găsească soluția legală să-l concesionăm, să-l închiriem, orice altă variantă, numai să nu îl cedăm. Terenul acesta a fost constituit în urma Războiului de Independență în care cetățenii din comună, ca drept recompensă au fost împroprietăriți de Alexandru Ion Cuza și eu nu puteam să vin acum, ca și primar, să cedez acest teren pentru orice ofertă”, a declarat primarul la Radio Infinit.


Administrație locală, praf în ochi

Iulian Popescu se declară uimit de declarațiile primarului despre care spune că ”sfidează logica”. Totodată, explică faptul că terenul, deși clasificat într-un regim special, poate fi transformat și valorificat în interesul întregului județ. Cu voință. 

”Sunt deranjat când văd că domnul primar livrează gorjenilor praf în ochi pentru că spune că este interesat de investitor, dar pe de altă parte tot domnia sa spune că nu se poate. Realitatea este că se poate face orice altă investiție acolo. Sunt niște condiții, evident puse de o legislație specială, pentru tot ceea ce înseamnă zonele de pășunat. Am fost și am discutat anul trecut la Ministerul Agriculturii, am analizat aceste probleme. Poți să faci modificări în modul de utilizare al terenului, odată ce ai un proiect european și dai o altă destinație, ai o investiție nouă, justificabilă. Ar fi fost preluat de Aeroclubul României prin hotărâre de Guvern, numai că trebuia să fie acordul primăriei. Deci modificarea statutului terenului se face după aceea. Nu e o condiție prealabilă pentru demararea oricărei investiții”, a explicat Popescu. 

Galerie foto






Vizualizări: 6,482

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: