Alarmant! Tot mai mulţi turişti evită judeţul Gorj
Statisticile arată că tot mai puţini turişti îşi petrec vacanţele în judeţul Gorj. Anul trecut s-a înregistrat o scădere cu 12% a turiştilor faţă de anul precedent. Lipsa de promovare şi infrastructura rutieră necorespunzătoare ar fi principalele cauze.
Conform Direcţiei Judeţene de Statistică Gorj, în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare turistică din judeţul Gorj, s-au înregistrat în decembrie 2013 un număr de 4.906 sosiri ale turiştilor, fiind în scădere cu 12,1% faţă de luna decembrie a anului 2012, cu un total de 11.684 înnoptări ale turiştilor, în scădere cu 9,7%. Practic, indicele de utilizare a locurilor de cazare a fost doar de 17%.
Jumătate din turişti s-au cazat la hoteluri, 6,7% în moteluri, 1,6% în vile, 4,6% în cabane, 16,2% în pensiuni, 10,5% în pensiuni agroturistice.
Specialiştii spun că lipsa infrastructurii în zonele turistice poate fi unul dintre motivele pentru care tot mai mulţi turişti evită judeţul Gorj. “Este vorba de a ajunge în zonele mai îndepărtate ale judeţului, cum ar fi pe Valea Sohodolului, Valea Şuşiţei, Şuşiţa Verde. Acolo ar trebui lucrat, la asfaltări de câţiva km, să te ducă direct în zonele turistice”, a spus Radu Ciobanu, preşedintele Asociaţiei Naţionale de Turism Rural Ecologic şi Cultural (ANTREC), filiala Gorj.
Operele lui Brâncuşi nu sunt promovate
Obiectivele turistice nu sunt promovate corespunzător, lucru constatat chiar de conducerea Ministerului Culturii. Secretarul de stat Radu Boroianu a transmis săptămâna trecută autorităţilor locale din Târgu Jiu să scoată în evidenţă operele brâncuşiene, sugerându-le câteva posibilităţi. “Va fi obligaţia organelor locale, sub îndrumarea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, să facă o inscripţionare până la înţelegerea deplină a fiecărui monument şi a întregului. Toţi trecătorii trebuie să afle care a fost intenţia lui Brâncuşi, cum a arătat proiectul iniţial, care este valoarea deosebită a fiecărui material în parte, de ce a ales respectivele travertine (…) S-a făcut această amenajare a Jiului, ea aduce o pierdere sensului profund pentru că el a vrut şi a pus Masa Meditaţiei lângă apa care curge, noi trebuie să prezentăm acolo, prin fotografii, în panourile acelea, cu era pentru ca oamenii să înceapă să înţeleagă”, a spus Radu Boroianu.
Puţine suveniruri vândute
Circa 33 mii lei este suma lăsată la magazinul de suveniruri de turiştii care s-au perindat anul trecut prin Parcul Central din Târgu Jiu. Conform reprezentanţilor Centrului Municipal de Cultură “Constantin Brâncuşi”, municipalitatea a rămas cu doar de 8 mii lei, după efectuarea plăţilor la producătorii de suveniruri, dar trebuie să mai achite 8% din preţul de vânzare al produselor către Visarta, pentru drepturi de autor. Cele mai bine vândute suveniruri sunt magneţii de diverse tipuri (peste 4000 de bucăţi), brelocurile, vederile, broşurile şi materialele informative.