A sunat la 112 pentru că sughița
Experiență de râsu-plânsu în Gorj. Un bărbat a sunat la 112 pentru că nu se oprea din sughițat! Pentru că salvatorii i-au sugerat să bea o cană cu apă și să revină dacă are probleme de sănătate, interlocutorul le-a adresat o ploaie de înjurături. De apeluri neîntemeiate sunt sufocați dispecerii din Gorj. Numai anul trecut, s-a dovedit că mai bine de jumătate din solicitările venite la numărul unic de urgențe nu erau justificate.
“Bună ziua! De vreo 10 minute sughit! Nu mă doare nimic, dar dacă mi se întâmplă ceva din sughițatul ăsta?” Așa a sunat un apel la 112 zilele trecute. Dispecerul s-a sugerat gorjeanului care a chemat medicii la el, să bea o gură de apă. „Domnul care a sunat a fost întrebat dacă are și alte probleme de sănătate. A spus că nu are, dar poate i se face rău din cauza acestor sughițuri. Dispecerul i-a spus să bea o gură de apă și să revină la 112 doar dacă are probleme, dacă se simte rău. Evident că domnul a întrebat de ce nu vine nimeni să-l vadă. I s-a transmis că problemele ridicate de dumnealui nu reprezintă o urgență medicală”, a explicat Florin Chisim, purtătorul de cuvânt al ISU Gorj.
Prin aceeași situație trec și medicii. Salvările sunt trimise la toate solicitările care vin la 112 chiar dacă nu sunt justificate. Medicii sunt nevoiți să se asigure că oamenii sunt îngrijiți și duși la spital dacă au nevoie.
Nu duc nici ei lipsă de apeluri fără temei sau chiar alarme false. „Sunt oameni care sună la 112 pentru tot felul de probleme. Să ne întrebe fel și fel de informații, să ne înjure, să anunțe un accident care, de fapt, nu s-a produs sau, pur și simplu, să fie luați cu Ambulanța de la poartă și duși la spital. Oamenii nu mai sună la medicul de familie pentru nicio problemă, sună direct la 112, iar noi trebuie să mergem la toate sesizările. În tot acest timp, ce nu înțeleg cei care sună nejustificat este că poate este o urgență, un caz mai grav care necesită mai multe forțe și crește timpul de așteptare. Potrivit unei statistici, un gorjean a sunat anul trecut la 112, în doar 10 luni, de mai bine de 15 mii de ori. Cam aici ne situăm. A fost un record și suntem printre județele fruntașe la acest capitol”, a susținut Constantin Mitroi, managerul Serviciului Județean de Ambulanță Gorj.
Apelurile false ori neîntemeiate sunt amendate. Polițiștii au aplicat deja zeci de sancțiuni numai în primele două luni ale acestui an. „În primele două luni ale anului 2019, au fost înregistrate 2.108 apeluri de urgență. Dintre acestea, 158 nu s-au confirmat. 65 de persoane au fost sancționate pentru apelarea nejustificată conform Ordonanței 34 din 2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național Unic pentru apeluri de urgență, cu amenzi în valoare de 34.500 lei”, a transmis Miruna Prejbeanu, purtătorul de cuvânt al IPJ Gorj.