Țepe uriașe date de Energia Târgu Jiu foștilor jucători și antrenori
Clubul Energia Târgu Jiu, care până acum doi ani aducea sute de fani la sală la meciurile de baschet și handbal, a lăsat un gust amar jucătorilor și antrenorilor, pe care nu i-a plătit. Aceștia s-au înscris la masa credală, alături de Finanțe și de alți creditori, cu sume care totalizează 1,5 milioane de euro.
Administrator judiciar al clubului sportiv Energia, Coreli IPURL a făcut tabelul preliminar al creanțelor. Cei mai mulți bani îi are de recuperat bugetul de stat, circa 3,5 milioane de lei aflați în litigiu, plus alte 800 de mii de lei. Complexul Energetic Oltenia are de recuperat peste 220 de mii de lei, reprezentând servicii de masă și cazare, iar Consiliul Județean Gorj s-a înscris la masa credală cu peste 52 mii lei. Și Federația Română de Baschet are de recuperat peste 40 mii lei, sume importante având de recuperat firme precum Lestar Impex, Gabicost, Dribling 67, Crescendo, Tirazlia Construct.
O pondere importantă o reprezintă sportivii și antrenorii: Florin Acatrinei – 135 mii lei, Rareș Păunică – 66,5 mii, Sorin Bârza 26 mii, Bozo Rudic 100 mii, Dragoș Iancu 57 mii, Vlad Stoica 54 mii, Adrian Guțoaia 74 mii, Paul Giotoiu 59 mii, Adrian Eremia 12 mii, George Șelaru 79 mii etc. Totalul creanțelor este de aproape 6,9 milioane lei. Tabelul preliminar al creanțelor a fost contestat, instanța urmând a analiza contestația pe 12 iunie 2017.
Asociații Clubului Sportiv Energia Târgu Jiu sunt CE Oltenia, Artego, Primăria Tg Jiu și Consiliul Județean Gorj. Clubul a avut echipe de handbal și baschet masculin care au evoluat în prima ligă, inclusiv în competiții europene. În ianuarie 2017 instanța a dispus deschiderea procedurii de insolvență, la câteva luni după ce jucătorii și antrenorii au plecat din cauza neplății salariilor.
Cauzele insolvenței
Firma care se ocupă de insolvența Clubului Energia a constatat că ani la rând finanțarea a fost asigurată în proporție de peste 90% de membrii asociați, în special de CE Oltenia, dar cheltuielile au fost mai mari decât veniturile, astfel că au fost înregistrate pierderi an de an. “Se observă că în anul 2014 s-au realizat venituri totale de 5.596.000 lei, iar ponderea principală respectiv de (96,85%) în totalul veniturilor a fost deținută de veniturile din cotizațiile membrilor asociați, iar din categoria membrilor asociați Complexul Energetic Oltenia SA a contribuit cu suma de 4.150.000 lei (76,56%), Consiliul Județean Gorj 1.000.000 lei (18,45%), ARTEGO SA TG-JIU 250.000 lei (4,61%) Consiliul Local Tg-Jiu – 0 lei (0%), Alte venituri s-au realizat din vânzarea de abonamente, cotizații salariați, drepturi televiziune. Cheltuielile înregistrate în anul 2014 sunt în sumă totală de 8.250.000 lei cea ce conduce la încheierea exercițului financiar cu pierdere de 2.629.000 lei“, se arată în buletinul de insolvență.
Decizii manageriale eronate
Managementul defectuos a continuat și în anii următori, cu venituri de 8,3 milioane de lei în 2015 și cheltuieli de 9,6 milioane, deci pierdere, la fel în 2016, când veniturile au scăzut drastic, la 1,36 milioane, pierderea fiind de 1,8 milioane. Administratorul judiciar a constatat că peste 70% din cheltuieli erau cu jucătorii, care primeau și bonusuri în afara contractelor, deși situația financiară era una grea. „În privința cheltuielilor cu remunerațiile jucătorilor sunt de făcut următoarele mențiuni: alături de salariile și bonusurile convenite prin contractele și convențiile încheiate cu jucătorii profesioniști, din analiza documentelor s-a constatat acordarea de diverse prime pentru motivare și obținerea de performanțe. Deși situația financiară era una grea, în anul 2015 au fost încheiate contracte cu mai mulți jucători cu salarii pe care clubul nu putea să le suporte (1500 – 6000 euro/lunar) și s-au acordat și prime (100-5000 euro). Primele acordate au fost aprobate de către membrii asociați prin Hotărâre. Chiar dacă valoarea jucătorilor transferați justifica acordarea acestor salarii, raportat la posibilități, decizia managerială a fost una total eronată, clubul neputând suporta efortul financiar“.
SOLUȚII
Administratorul judiciar Coreli IPURL arată că reorganizarea este dificilă în condițiile în care echipele au fost desființate: „Pentru redresarea debitoarei este necesar ca membrii asociați să sprijine financiar debitoarea atât pentru anul în curs, cât și prin plata cotizațiilor aferente anului anterior, sume care, alături de finanțarea activității să fie folosite pentru plata datoriilor înregistrate către creditori, să se găsească sponsori și să se identifice și alte surse de venit. Membrii asociați să desemneze persoane de specialitate cu experiență în domeniul sportiv, la conducerea clubului. Contractele cu jucătorii să se raporteze la posibilitatea financiară de a acorda salariile și de a plăti obligațiile fiscale aferente“.