S-a adoptat legea care interzice vânzarea mașinilor poluante pe bază de benzină și motorină
O eliminare treptată a vânzării de vehicule poluante a primit aprobarea finală pentru a deveni lege în Uniunea Europeană. România s-a abținut de la votul de marți, alături de alte două state iar Polonia a votat împotrivă.
Opoziția din Germania a amânat luarea deciziei cu câteva săptămâni, dar votul decisiv a fost dat marți, pentru acest act normativ care va pune capăt vânzării, după anul 2035, de vehicule care rulează cu combustibili care emit dioxid de carbon.
Miniștrii Energiei din cele 27 de state membre şi-au dat acordul pentru această lege contestate, care a fost amânată cu câteva săptămâni de ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing.
Textul validat va obliga autoturismele noi să nu mai emită dioxid de carbon începând cu 2035, ceea ce se traduce printr-o interdicţie a comercializării de automobile care funcţionează pe bază de benzină şi motorină, precum şi a celor hibride, în beneficiul automobilelor complet electrice.
Ministrul polonez al energiei a votat împotriva legii, iar reprezentanții României, Italiei și Bulgariei s-au abținut.
Nu numai guvernele, ci și producătorii de mașini au respins eliminarea treptată a emisiilor. Producătorul german de mașini de lux Porsche și producătorul italian Ferrari s-au plâns că bateriile necesare pentru mașinile electrice ar fi prea grele pentru vehiculele lor.
Alți producători de automobile, precum nemţii de la Volkswagen şi Mercedes-Benz, dar și americanii de la Ford, pariază deja pe vehiculele electrice, pe fondul eforturilor de a găsi soluții moderate pentru reducerea în cât mai scurt timp a emisiilor de carbon.
Mișcarea este o încercare de a reduce emisiile de dioxid de carbon ale blocului, care au un impact major asupra încălzirii globale și asupra multitudinii ulterioare de efecte periculoase asupra planetei. În momentul de faţă, transporturile sunt responsabile pentru aproximativ 25% din emisiile din UE.
Propunerea de a revizui standardele privind emisiile de dioxid de carbon ale autoturismelor şi utilitarelor face parte din pachetul “Fit for 55”. Prezentat de Comisia Europeană la data de 14 iulie 2021, acest pachet va permite UE să îşi reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, şi să ajungă la neutralitate climatică în 2050.
După luni de negocieri, Parlamentul European, Comisia Europeană şi statele membre UE au convenit anul trecut ca termen limită anul 2035 pentru retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon. Aceste reglementări vor face imposibilă vânzarea de maşini noi cu motoare pe combustie după 2035.