Povestea fiului renegat de Constantin Brâncuși

Povestea lui John Constantin Brâncuși Moore este subiectul unui documentar ce a fost lansat la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF). Documentarul "În căutarea tatălui pierdut" este realizat de Ionuț Teianu și prezintă povestea fiului lui Brâncuși, pe care sculptorul nu l-a recunoscut niciodată. John poartă numele tatălui deoarece mama sa i-a pus aceste două prenune, Constantin și Brâncuși. Nu se știe de ce acesta nu a vrut să fie aproape de fiul său, însă ipoteza des enunțată este aceea că Brâncuși a vrut să se dedice artei sale.

În interviurile date presei, Ionuț Teianu a dezvăluit câteva lucruri din cei trei ani în care a stat aproape de John Constantin Brâncuși Moore pentru a filma documentarul. John Constantin Brâncuși are acum 81 de ani și a îneput demersurile pentru a recupera numele sculptorului de la Hobița. În documentar apar imagini filmate inclusiv la Hobița, unde John Constantin Brâncuși a venit în 2012. Tot în imagini apare prima vizită a acestuia la cimitir, la mormântul lui Brâncuși.

Vrea să-și recupereze numele Brâncuși

John Constantin Brâncuși Moore este fiul sculptorului gorjean și al pianistei Vera Moore. Brâncuși a iubit-o pe Vera Moore, dar nu și-a dorit copii și nu l-a recunoscut niciodată. Tocmai de aceea, Vera Moore i-a pus fiului său trei prenume John, Constantin și Brâncuși. Nu i-a ascuns acestuia rădăcinile sale, dar l-a rugat să nu vorbească niciodată despre tatăl său. John Moore l-a văzut o singură dată pe tatăl său, atunci când și-a condus mama cu mașina la atelierul lui Brâncuși. S-au privit și atât.

Regizorul Ionuț Teianu spune că John a acceptat situaţia. Până acum. El a început demersurile pentru a i se recunoaște legătura de sânge cu Brâncuși, dar probabil că e târziu. “Numai că în „seara vieţii“, cum se spune, a început să-l preocupe. A început să caute printre hârtiile mamei. A găsit foarte multe scrisori dintre Vera şi Brâncuşi. A găsit fotografii păstrate de Vera. Avea şi un „Prometeu“, pe care Brâncuşi i-l dăduse mamei, înainte de a-l fabrica în bronz. Practic, John Constantin Brâncuşi Moore a început, după o viaţă de tăcere şi de acceptare a tainei, să umble, la bătrâneţe, pe urmele tatălui său: a fost la cimitirul din Montparnasse, la atelierul din faţa Centrului Pompidou, s-a dus în România”.

Din acest documentar, regizorului i-a rămas în minte o scenă: „Cea mai emoţionantă scenă se petrece la Hobiţa, când John Moore şi cei doi fii ai săi ajung să-şi cunoască verii, strănepoţi după fraţii lui Brâncuşi. Să fii însă recunoscut de lumea artistică, dar nu şi de propriul tată, rămâne pentru John Moore o mare durere şi un mister“, comentează Ionuţ Teianu.

Acesta a fost și la mormântul sculptorului, iar reacția l-a intrigat pe regizor. “Brâncuși a murit în 1957. John povestește că a aflat câteva zile mai târziu. Mama lui nici nu îi spusese că Brâncuși a murit. John locuiește la 15 kilometri de cimitir, dar din 1957 până-n 2012 n-a fost niciodată la mormântul lui Brâncuși, din dorința de a-l respinge și el, la rândul lui. De altfel, pentru mine a fost jenant să constat că primul lucru pe care l-a făcut a fost să se așeze pe mormântul lui Brâncuși și să fumeze, spunând că sigur nu l-ar deranja, pentru că și sculptorul fuma. N-am simțit o emoție în gestul ăsta, ci un fel de provocare din partea lui John”.

De ce și-a abandonat fiul

Regizorul crede că Brâncuși a vrut să se dedice artei lui și din acest motiv a refuzat să recunoască copilul. “Doar Brâncuși știe de ce l-a respins. Putem să facem ipoteze, și una dintre cele mai simple este că Brâncuși și-a consacrat într-adevăr viața sculpturii și artei lui. Pur și simplu nu mai era loc pentru altceva în viața lui. De asta cred că l-a renegat: din dorința de a-și consacra timpul și energia și preocupările sculpturii, și nu grijii pentru un copil. Pentru că, atunci când avem un copil, suntem îngrijorați pentru el, vrem să nu i se întâmple nimic rău. Cred că Brâncuși nu voia să-i fie văduvit timpul pentru lucru. A fost un sacrificiu și pentru el. Cred că nu e ușor pentru un tată, indiferent dacă și-a dorit sau nu copilul, să-l respingă. Cu siguranță, și Brâncuși a suferit”, a comentat Teianu pentru pressone.ro.

Regizorul Ionuț Teianu povestește o întâmplare aflată de la John Brâncuși, care nu apare în documentar, dar care este relevantă pentru a înțelege suferința provocată de respingerea tatălui. „Când era mic, desena ca toți copiii, un cap, două picioare, un copac, un soare...Vera îl pândea, aștepta să termine desenul, după care i-l lua. Ea avea foarte mulți prieteni din lumea artei; Piet Mondrian era unul dintre ei. Când prietenii care erau artiști plastici veneau în vizită, scotea desenele lui John și le arăta tuturor, întrebându-i ce cred, dacă a moștenit talentul tatălui. John mi-a povestit că, după ce a văzut că mama lui face lucrul acesta, n-a mai desenat niciodată”.

INEDIT

La naşterea lui John, Brâncuşi îi trimite Verei Moore două fotografii: într-una e, simbolic, o buturugă, un ciot de lemn care a înverzit; în cealaltă sunt fântânile arteziene de la Versailles, afirmă Doina Lemny, cercetător la Centrul Pompidou din Paris și autoarea mai multor cărți despre viața sculptorului. De asemenea, el o ajuta pe aceasta cu bani și au păstrat legătura până în ultimele clipe.

Galerie foto


Vizualizări: 3,320

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Oameni, locuri, povești:

Citește și: