O mie de vizitatori într-o zi la Stâna Ştefanu de pe Transalpina
Transalpina a fost luată cu asalt de turiști încă de la redeschiderea șoselei. Numai la Stâna Ștefanu s-au înregistrat circa 1.000 de vizitatori, și asta doar într-o singură zi. Este vorba de stâna care are ca logo... o oaie, animalul care a fost propus drept brand de țară de ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre.
Transalpina a devenit una dintre principalele atracții din țară, judecând după numărul de turiști care au ajuns zilele trecute pe Drumul Regelui”. Stâna Ștefanu, a băciței Marioara Băbu, a fost extrem de căutată de turiști, mai ales că din acest sezon dispune și de un mic muzeu, cu exponate tradiționale. Cei mai mulți dintre turiști vin la această stână pentru a degusta preparatele culinare care au la bază carnea de oaie. Tocanul de oaie merge cel mai bine, spune băcița. „Începutul de sezon a fost extraordinar de aglomerat. Au fost foarte mulți turiști, chiar vin intenționat să caute stâna. Duminică au fost peste o mie, nu mai vorbesc de cei care intră, pozează și pleacă pentru că este aglomerat. Sunt încântați și de ce văd, e un muzeu mai mic, dar frumușel, stâna am amenajat-o altfel, și aceleași mâncăruri, pentru că nu ne putem abate: mămăliguță, smântână, oaie, vițel la ceaun. Nu pot pune altceva, chiar e foarte aglomerat. Am încercat și cu platouri țărănești, dar nu... Toată lumea vine pentru tocan aici”, a declarat băcița Marioara Băbu.
Circa 200 de ovine sunt sacrificate într-un sezon pentru a fi consumate de vizitatorii stânei de pe Transalpina.
Oaia, logo-ul stânei
Stâna Ștefanu, situată la poalele vârfului Ştefanu, în apropiere de Obârşia Lotrului, are drept logo o oaie. Marioara Băbu a explicat de ce a ales acest animal drept simbol. „Noi suntem aici de 60 de ani, pe fiul meu chiar aici l-am botezat, la munte. Făceam pentru noi tocan de oaie la ceaun, cum îl facem noi, numai cu sare, absolut nimic. După amenajarea drumului, toți turiștii care treceau prin zonă se opreau să cumpere brânză. Dacă aveam ceaunul cu mâncare gătită pentru noi, nu trecea unul pe lângă ceaun să nu ia cu mâna, parcă furiș, câte o bucată. Așa am zis, într-o zi, să fac mai mult și încerc cu o singură masă”, a mai spus băcița Marioara.
Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, a lansat ideea înlocuirii brandului de țară cu o oaie, în loc de frunza lui Udrea. Vestea a stârnit fel de fel de polemici, însă ciobanii spun că îmbrățisează ideea. „Pentru noi ar fi ceva extraordinar. Poate cu ocazia asta ne întoarcem la origini”, a explicat băcița din Gorj. Ministrul Dobre va urca marţi la Rânca.