Gorjean mort în accidentul feroviar din Hunedoara
Dezastrul feroviar produs sâmbătă după-amiază pe raza localității hunedorene Merișor are ca victimă și un gorjean, acesta fiind unul din cei doi mecanici ai trenului care a deraiat de pe calea ferată, locomotiva și 14 din cele 16 vagoane căzând într-o prăpastie adâncă de 15 metri. Mehedințeanul Eugen Milotin, de 51 de ani, și gorjeanul Alexandru Garcea, de 66 de ani, sunt cei doi mecanici care și-au dat viața în încercarea de a evita o nenorocire și mai mare, după ce au observat că garnitura pe care o conduceau nu mai are frâne.
Culmea este că Garcea, originar din Jupânești, se pensionase de la compania de stat și se angajase ulterior la o companie privată pentru a lucra în continuare pe calea ferată. Un fost coleg al gorjeanului, Adrian Andrei, a declarat pentru „Gazeta de Dimineață” că locomotivele erau viața lui și de aceea a ales să își continue activitatea și după ieșirea la pensie. Momentul în care garnitura a rămas fără frâne a fost cel mai complicat. Teoretic, ambii mecanici ar fi avut posibilitatea la un moment dat să sară din locomotivă în vegetația de pe margine, dar au ales varianta extremă, sacrificându-și viața pentru a preveni o nenorocire și mai mare, ce putea fi dată de întâlnirea cu un tren de persoane.
„Cunoştea meseria din scoarță în scoarţă, cu toate responsabilităţile ei. Noi avem din prima oră de lucru, până în a 12 oră din program responsabilitatea siguranţei pe calea ferată. Aceeaşi responsabilitate. Vorbesc şi de responsabilitatea propriei garnituri şi de cea a partenerilor la trafic, cum le spuneţi dumneavoastră. Sunt convins că i s-au derulat – pe repede înainte – toate ipotezele de lucru. Imaginaţi-vă că putea exista pe linie un tren care mergea în aceeaşi direcţie de mers. Putea să-l prindă din urmă, cu viteza scăpată de sub control pe un tronson cu restricţie de 40 de kilometri pe oră. Un om care simte meseria – şi la el nu existau dubii în acest sens – nu cred că s-a gândit o secundă să se autosalveze. Nu vreau să folosesc cuvinte mari, dar au murit ca nişte eroi pe altarul meseriei noastre. Aveau și posibilitatea să sară din locomotivă, să abandoneze garnitura, dar nu au făcut-o ceea ce spune multe despre simțul datoriei. Sunt sigur că a făcut tot ce a fost omenește posibil să evite această tragedie şi să salveze garnitura pe care o conduceau. E un act de total curaj să rămâi în continuare pe locomotivă când conștientizezi că nu mai poți controla nimic. Ești cumva predat în mâna necunoscutului””, a declarat fostul coleg al lui Alexandru Garcea pentru sursa menționată.
Pentru mecanicii de locomotivă ajungerea cu garnitura la Merișor reprezintă dovada traversării Carpaților dacă vin dinspre Târgu Jiu și atingerea celei mai înalte cote. De aici încolo urmează coborârea, iar pentru Garcea acest lucru a coincis cu rămânerea fără frâne. Ceea ce a urmat după acest moment e greu de descris în cuvinte. Garnitura a sărit de pe șine, șine pe care le-a rupt pur și simplu. Locomotiva s-a îngropat în pământ mai bine de jumătate, accesul la ea fiind foarte dificil pentru echipele de salvatori chemate în zonă. Dezastrul putea fi și mai mare dacă în gara de la Târgu Jiu nu ar fi coborât alți doi mecanici, în locomotivă rămânând doar cei doi care și-au pierdut viața. În urma accidentului respectiv o parte din traficul feroviar ce trecea prin Defileul Jiului a fost transferat pe Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad, iar trenurile ce trebuiau să ajungă la Simeria opresc la Petroșani, călătorii fiind duși cu microbuze sau autocare până la Pui. În urma morții celor doi mecanici a fost deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă, accidentul fiind investigat și de Agenția de Investigare Feroviară, precum și de ITM Hunedoara.