Fondul „Brâncuşi”, rezultatul campaniei „Cuminţenia pământului”
Ministerul Culturii a anunţat constituirea Fondului Brâncuşi, ce va avea ca scop achiziţionarea operelor de artă contemporană şi a celor ce aparţin tezaurului patrimoniului cultural naţional,ca urmare a solidarizării românilor în timpul campaniei de subscripţie publică pentru„Cuminţenia Pământului”.
Decizia ministerului vine ca urmare a solidarizării extraordinare a peste 100.000 de români într-un timp foarte scurt (patru luni şi jumătate) pentru păstrarea Cuminţeniei Pământului în circuitul public, informează instituţia într-un comunicat de presă.
Fondul Brâncuşi va fi gestionat de către Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Culturii, şi va permite la rândul său atât donaţii individuale, cât şi donaţii din partea companiilor sau a altor organizaţii, se mai arată în comunicatul de presă.
În cadrul campaniei naţionale „Brâncuşi e al meu” s-au strâns prin subscripţie publică 1.273.668 euro până pe 30 septembrie, dintre care mai bine de 800.000 euro au fost adunaţi în ultimele două luni şi jumătate. „Cuminţenia Pământului” va fi achiziţionată prin completarea sumei necesare de către Guvernul României prin bugetul Ministerului Culturii, astfel încât lucrarea să rămână în circuitul public şi accesul la patrimoniul cultural naţional să nu fie îngrădit. Sculptura va fi găzduită în curând de Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”.
Ca urmare a campaniei “Brâncuşi e al meu”, statul român va dispune de o serie de instrumente esenţiale, dar inexistente până acum, pentru crearea unei subscripţii publice. Campania pentru Cuminţenia Pământului este şi un exemplu de debirocratizare a actului cultural, de deschidere către marele public pentru realizarea unui proiect de importanţă naţională. Campania „Brâncuşi e al meu” a pornit o dezbatere necesară în spaţiul public românesc şi a readus în atenţia societăţii personalitatea lui Constantin Brâncuşi, importanţa şi valoarea artei sale, precizează comunicatul de presă menţionat.
O serie de organizaţii non-guvernamentale, instituţii publice de cultură, artişti, operatori publici şi privaţi s-au alăturat campaniei într-o solidaritate fără precedent în România ultimelor decenii.