Elevii de la Mătăsari, Peştişani, Bustuchin, Rovinari şi Turburea – „Meseriaşi în Europa”
Anul acesta şcolar, la nivelul mai multor unităţi de învăţământ preuniversitar din judeţul Gorj, Colegiul Tehnic Mătăsari, Liceul Tehnologic “Constantin Brâncuși” din Peștișani, Liceul Tehnologic Bustuchin, Colegiul “Gheorghe Tătărescu'', Rovinari şi Liceul Tehnologic Turburea, se derulează proiectul internaţional Erasmus+, intitulat “Meseriaşi în Europa.
În cadrul acestuia, mai mulţi elevi de la unităţile de învăţământ liceal, enumerate mai sus, au avut şi vor avea posibilitatea de a se deplasa în Polonia şi Portugalia, ţările partenere, pentru un schimb de experienţă în care vor desfăşura activităţi în domenii de pregătire profesională precum mecanică, electromecanică şi electronică automatizări.
Nimic nou, am spune, mai ales dacă privim din perspectiva faptului că în ultima perioadă, la nivelul ţării noastre, au fost implicate în astfel de proiecte, destul de multe unităţi şcolare numai că, până acum, era vorba de o singură sau, cel mult, două unităţi de învăţământ care îşi trimiteau elevi în ţările partenere. Iată că, de această dată este vorba de, nici mai mult, nici mai puţin, cinci istituţii de învăţământ liceal din judeţul Gorj, la nivelul cărora se derulează proiectul Erasmus + “Meseriaşi în Europa”.
Proiectele Erasmus+ sunt proiecte instituţionale, devenite un fel de tradiţie în ultimii ani pentru liceele care doresc să facă performanţă, mai ales prin aceea că reprezintă o modalitate deosebită de formare, prin intermediul căreia se realizează activităţi ce implică parteneri din mai multe ţări, finanţate de către Uniunea Europeană. Înfiinţat încă din anul 1987, Erasmus a devenit cel mai important program de educaţie şi formare profesională derulat la nivelul Uniunii Europene în ceea ce priveşte mobilitatea şi cooperarea la nivelul învăţământului din Europa. Programul se adresează atât elevilor, cât şi studenţilor care doresc să cunoască modul în care se studiază şi se munceşte în străinătate, reprezentând un real beneficiu din perspectiva unei integrări pe piaţa muncii la nivel european.
Totodată, prin aceea că aceste programe se adresează inclusiv elevilor de la învăţământul tehnologic, din mediul rural, observăm că efectele sunt cu atât mai pozitive cu cât, de cele mai multe ori, la instituţiile de învăţământ liceal, cu profil tehnologic, de la sate, sunt şcolarizaţi elevi cu o situaţie materială destul de precară, elevi care, la debutul în învăţământul liceal, nici măcar nu îndrăzneau să viseze la o vizită în străinătate.
Cu toate acestea, în cadrul proiectului “Meseriaşi în Europa”, proiect despre care facem vorbire, pe parcursul anului şcolar 2018-2019, circa 20 elevi de la Peştişani, 20 de la Bustuchin, 10 de la Mătăsari, 10 de la Turburea şi 20 de la Rovinari, din clasele a X-a şi a XII-a, vor avea posibilitatea să meargă în Polonia şi/sau în Portugalia, în funcţie de fluxurile stabilite în cadrul programului.
Recent, 20 de elevi de la Colegiul Tehnic Mătăsari şi Liceul Tehnologic Turburea, s-au întors din Polonia, unde au desfăşurat un stagiu de educaţie şi formare profesională de 3 săptămâni de zile, în domeniul mecanică.
Activitatea a avut loc la şcoala Centrum Ksztalcenia Praktycznego, Polonia, o unitate de învăţământ cu diferite calificări în domenii precum electric, electromecanică, electronică şi automatizări, mecatronică, IT şi a constat în câte 6 ore pe zi de practică, pe parcursul cărora au studiat mai multe module profesionale specifice. În timpul liber, elevii au vizitat o serie de obiective turistice din Wroclaw, Cracovia şi Osowka, fiind impresionaţi de Biserica Păcii, Grădina Zoologică, Muzeul Militar, Muzeul Universităţii, Castelul Ksiaz, Sky Tower şi, mai ales, de fostul lagăr nazist de la Auschwitz-Birkenau, înscris încă din 1979, de UNESCO, pe lista obiectivelor din Patrimoniul Umanității, unul dintre principalele simboluri ale Holocaustului din cel de-al Doilea Război Mondial.
„Pe perioada mobilităţii am realizat lipsurile pe care le am, nevoia şi căile de dezvoltare a unor abilităţi în concordanţă cu profesia pe care doresc s-o urmez, într-un mod cât mai simplu, care mă va ajuta să mă orientez spre ceea ce vreau să fac în viaţă. A fost o experienţă de neuitat, pe care doresc să o mai repet, dacă voi mai avea ocazia”, relata unul dintre elevii participanţi în cadrul proiectului.
Poate că, mai mult decât orice, astfel de activităţi ar trebui scoase în evidenţă, măcar şi pentru faptul că elevii care participă, au astfel ocazia să vadă o altă lume, să cunoască o altă cultură, mai ales în contextul în care se vorbeşte, din ce în ce mai mult astăzi, când România a preluat Preşedenţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene, de o identitate paneuropeană, de care noi, românii, nu mai putem face rabat.
În încheiere, felicităm, elevii participanţi, cadrele didactice de la unităţile de învăţământ care s-au implicat în proiect şi, ce poate fi mai mulţumitor decât impresia unui elev simplu, curat, din mediul rural, participant la mobilitatea respectivă: „Recomand cu căldură oricărui tânăr o asemenea experienţă, ce îţi oferă prilejul de a descoperi o cultură nouă, să întâlneşti oameni faini şi să înveţi într-un mod jucăuş, armonios şi creativ. Practic, să de distrezi învăţând. Iar asta e ceva fantastic. E aventura vieţii tale, pe care nu o vei uita aşa uşor. Este oportunitatea care abia aştepta să o explorezi.”
Iată de ce credem că, astăzi, când învăţământul românesc caută să îşi tot descopere identitatea, aceasta este calea, un învăţământ jucăuş, armonios, creativ, în care să te distrezi învăţând, sau să înveţi distrându-te.
La mai multe!
Alin DOBROMIRESCU