De la tradiția pliantelor tipărite la accesibilitatea celor online

Printre cele mai utilizare metode de marketing a marilor lanțuri comerciale este cea a distribuției masive de pliante și cataloage de oferte și produse, cu o frecvență săptămânală sau ocazională. Este o variantă clasică, folosită de zeci de ani și care se adresează unei game largi de consumatori fizici cu acces limitat la mijloacele electronice de comunicare. Din punct de vedere comercial se poate să fie o metodă încă eficientă, însă lucrurile trebuie privite și din alte perspective, deoarece trăim într-o lume în care protejarea mediului și conservarea resurselor naturale sunt esențiale pentru omenire. Pliantele tradiționale sunt tipărite zilnic în tiraje absolut impresionante, de ordinul milioanelor, ceea ce înseamnă tăierea masivă a copacilor pentru producerea tonelor de hârtie implicate în procesul de producție. Se justifică acest consum excesiv de resurse naturale? Nu avem soluții alternative poate chiar mai eficiente din punct de vedere comercial decât acestea?

De ce variantele tipărite nu sunt cea mai bună soluție?

Motivele pentru care ar trebui să renunțăm la cataloagele și pliantele tipărite sunt multiple și putem analiza împreună câteva dintre acestea:

Materialele tipărite au un impact negativ asupra mediului

Numeroasele pliante de oferte ce ajung în căsuțele poștale ale consumatorilor sfârșesc într-o proporție covârșitoare, uneori chiar înainte de a fi citite, la coșul de gunoi. Tone de oferte publicitare tipărite sunt aruncate aproape imediat după folosire, iar pentru a obține o tonă de hârtie sunt tăiați peste 20 de copaci ca materie primă, conform experților green-report. Defrișarea copacilor are consecințe dezastruoase asupra mediului, reducând biodiversitatea și ecosistemele naturale. În plus, companiile de reciclare atrag atenția: cu cât hârtia este mai lucioasă iar tehnicile de tipar se îmbunătățesc, cu atât este mai dificil și complex procesul de reciclare a hârtiei.

 

Impactul estetic negativ 

Durata de viață a unui catalog de oferte tipărit este de câteva minute după ce a ajuns în mâna utilizatorului, pentru ca mai apoi să devină deșeu. Din punct de vedere estetic, cataloage împrăștiate și cutii poștale arhipline nu sunt deloc agreabile. Acest lucru nu trece neobservat de consumatori și efectul obținut este exact opus celui pentru care au fost concepute.

Eficiența redusă a comunicării cu consumatorii

Într-o proporție foarte mare cataloagele promoționale tipărite nu ajung să fie citite de utilizatorii pentru care au fost concepute. Companiile cunosc doar tirajul tipărit și numărul căsuțelor poștale către care au fost distribuite, dar nu și dacă sunt folosite sau nu de consumatori. Astfel, cataloagele tipărite devin o cheltuială de marketing, pentru care nu există o măsurabilitate fiabilă. De aceea este și greu de înțeles decizia unor companii de a utiliza în continuare acest mijloc depășit de marketing în condițiile în care consumatorii utilizează tot mai mult mijloacele de comunicare online.

Companiile care vor înțelege acest lucru și vor face un pas important spre cataloagele de oferte online vor avea de câștigat și, în plus vor alege soluții de marketing sustenabile și prietenoase cu mediul înconjurător.

Avantajele utilizării cataloagelor în format digital

Reducerea deșeurilor 

Acesta este principalul avantaj al utilizării ofertelor digitale. Prin realizarea acestora doar în format virtual natura și mediul înconjurător vor fi mult mai protejate. În plus, acestea nu generează deșeuri, care ulterior ar fi trebuit transportate și ulterior reciclate.

În contextul general în care accesul la internet este în creștere la nivel mondial, iar digitalizarea a luat un având deosebit, opțiunea marketingului online va deveni mult mai atractivă și mai accesibilă unui număr tot mai mare de utilizatori. Pe un singur site dedicat ofertelor și cataloagelor de produse puteți găsi în același loc toate detaliile ce vă interesează, fără să fie nevoie să le căutați dumneavoastră pe site-uri diferite. 

Măsurabilitatea totală a eficienței sale

Publicitatea digitală în toate formele sale, inclusiv prin intermediul cataloagelor digitale poate fi măsurată cu succes prin numeroși indicatori:

    • numărul de vizualizări, 
    • paginile vizualizate, 
    • timpul de răsfoire, 
    • produsele căutate, 
    • vizitele avute în magazinul virtual de către utilizatorii care au acces la catalogul de produse 

În plus, publicitatea în mediul online poate fi utilizată pe scară largă pe toate platformele de comunicare posibile: diverse rețele sociale, bannere interactive sau newsletter pentru clienții fideli, iar rezultatele vor fi mult mai vizibile.

Legislația mult mai permisivă pentru publicitatea online

Multe din țările Uniunii Europene au adoptat treptat directiva europeană ce interzice trimiterea de comunicări comerciale nesolicitate pe suport de hârtie, din motivele invocate mai sus. 

De exemplu, în Olanda, acum este necesar să se lipească un autocolant cu consimțământul explicit „Da, vreau cataloage' pe cutiile poștale pentru că o broșură publicitară să fie plasată acolo. Doar persoanele care își declară în mod explicit consimțământul vor primi astfel de cataloage tipărite. În aceste condiții, trecerea de la varianta tradițională de catalog de produse tipărit pe hârtie la cea modernă a catalogului online este mult accelerată și susținută de comunitatea europeană.

Cataloagele în format digital reprezintă o alternativă eficientă în România?

Rapoartele oficiale ale Institutului Național de Statistică privind accesul românilor la rețeaua de internet ne arată o direcție bine conturată ce trebuie avută în vedere de retailerii de pe piața comercială din România. 

  Sursa: Raportul INS privind accesul populației la internet și tehnologie 2020

Așadar, aproape 80% din totalul gospodăriilor din România au acces la internet, ceea ce a condus în prima jumătate a anului 2020 la o creștere de peste 30% a traficului de internet în  România. Populația activă, situată cu precădere în mediul urban folosește intens internetul și toate beneficiile aduse de tehnologie în viața omului, iar în acest context și strategiile de marketing trebuie să se reorienteze spre mediul on line.

Argumentele pentru utilizarea pe scară largă în economie a soluțiilor digitale de interacțiune cu clientul și de promovare a produselor sunt numeroase și solide, iar rezultatele anticipate în acest an vor fi spectaculoase. Protejăm mediul înconjurător și, în același timp, folosim eficient tehnologia și internetul în viața noastră. 

Vizualizări: 1,250

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Tendințe:

Citește și: