Boza: Nu răspund în fața șefilor mei dacă e șomaj la Artego
Complexul Energetic Oltenia va face licitație pentru achiziționarea benzilor de cauciuc necesare pentru transportarea cărbunelui în următorii doi ani. O licitație de 20 de milioane de euro, dar cu modificări în caietul de sarcini menite să înlesnească participarea unor companii străine care ar putea scoate Artego din piață. „Mă doare sufletul de oamenii mei și după aia de oamenii de la Artego”, explică managerul CE Oltenia, Sorin Boza.
CE Oltenia renunță la importante condiții de mediu în caietul de sarcini privind licitația organizată pentru achiziționarea de benzi de cauciuc în următorii doi ani. Până acum, câștigătorul licitației avea și obligații de mediu, în sensul recuperării deșeurilor de benzi de cauciuc. O prevedere care a ținut departe producătorii străini de benzi de cauciuc și a favorizat oarecum Artego Târgu Jiu, care a avut avantajul apropierii teritoriale de carierele miniere.
Boza vrea Dunlop și Continental la licitație
Directoratul Complexului Energetic Oltenia a scos însă obligativitatea recuperării deșeurilor de benzi de cauciuc din caietul de sarcini, pentru a crește interesul unor companii străine. „Din păcate, Artego a fost singurul competitor în ultimii 5-6 ani pentru covoare de cauciuc. Directoratul și Consiliul de Supraveghere au recomandat să fie scoasă acea prevedere din caietul de sarcini, care limita accesul celorlalți furnizori de cauciuc. (...) Acea prevedere spunea că trebuie luată banda uzată și limita accesul marilor producători de cauciuc, este Dunlop-ul care vine peste tot în România, este Continentalul”, a spus Sorin Boza într-o intervenție telefonică la Tele 3.
Boza a susținut că nu îl poate acuza nimeni că favorizează firma vreunui cumătru de-al lui, câtă vreme în România nu mai sunt alți producători de benzi de cauciuc. Pentru Artego, pierderea contractului cu CE Oltenia ar putea însemna o lovitură fatală, dar Boza nu consideră că este problema lui. „Mai mult mă interesează de oamenii mei și nu de oamenii lui Artego. Eu voi răspunde în fața superiorilor mei dacă oamenii mei vor pleca în șomaj, concediu fără plată și așa mai departe, nu voi răspunde în fața șefilor mei dacă oamenii de la Artego vor pleca în șomaj sau concediu fără plată”.
Cu ce încurcau condițiile de mediu?
Artego are aproape o mie de angajați și este cel mai mare exportator din Gorj. Piața internă s-a redus mult în ultimii ani, dar societatea cu capital privat românesc a reușit să supraviețuiască prin export. Marii producători de cauciuc din Europa ar fi extrem de interesați să elimine Artego de pe piața mondială, dar din păcate lovitura de grație vine prin intermediul CE Oltenia.
Boza spune că nu vrea decât să obțină un preț mai mic: „Când va fi competiție corectă, prețul va scădea chiar și cu 10%. Este vorba de un contract cadru pe doi ani și suma este enorm de mare. Artego poate să participe, nu i-a îngrădit nimeni accesul”.
Nu este clar însă cu ce încurcau condițiile de mediu companiile străine, câtă vreme același Boza susține că sunt organizații neguvernamentale care vin și dau bani pe deșeurile de cauciuc. „Sunt câteva ONG mari care vin, iau deșeul și îl plătesc, au contracte cu Ministerul Mediului, sunt companii care vin și plătesc deșeul, gen fabricile de ciment care ard deșeuri de cauciuc. I-am explicat și directorului de la Mediu că nu vom îngropa benzile uzate”, a susținut Boza în aceeași emisiune tv. Dacă e așa simplu, cu ce încurcau condițiile de mediu? Dunlop sau Continental nu puteau apela la o asociație de mediu pentru ridicarea deșeurilor?