V-au sunat de la bancă? Avertismentul IPJ Gorj
Polițiștii atrag atenția că au fost înregistrate mai multe cazuri prin care mai multe persoane au fost păgubite prin metoda „spoofing”. Autorii folosesc aplicații de tip VoIP (voice over IP), cu numere de telefon din rețeaua națională de telefonie (pot fi numere de telefon compromise care aparțin unor instituții bancare), contactează cetățenii, pretinzându-se angajați ai băncilor. În cadrul apelurilor, aceștia afirmă că victimele ar fi solicitat un împrumut și le cer să dezvăluie informații personale sensibile.
Ulterior, apelul este redirecționat către o altă persoană care se recomandă ca fiind din partea Poliției și le solicită victimelor să transfere bani într-un „cont sigur”, pentru a proteja fondurile. Această metodă a dus la pierderea unor sume mari de bani de către cetățenii de bună credință.
La nivelul României, au fost înregistrate dosare penale ca urmare a faptului că persoanele vătămate au dat curs și ultimei solicitări de transfer al banilor în contul „sigur”, iar din acel moment au pierdut controlul asupra fondurilor personale.
Aceasta este o formă de fraudă bazată pe tehnica de „spoofing”, prin care autorii falsifică informațiile de identificare pentru a se da drept o sursă de încredere (bănci, autorități), cu scopul de a înșela victimele (cetățenii de bună credință).
Polițiștii recomandă cetățenilor să nu răspundă apelurilor telefonice prin care vă cer informații sensibile sau transferuri de bani, să cerifice orice informație primită prin canale oficiale, contactând direct instituțiile implicate, să nu transfere bani în conturi neoficiale sau suspecte și să anunțe imediat autoritățile competente (poliție, bancă etc.) dacă au primit un astfel de apel.