PSD îşi bazează campania pe decedata USL
Social-democraţii gorjeni au ales un slogan mincinos, spun liberalii, pentru campania electorală la europarlamentare. „USL trăieşte, votează PSD!“, este mesajul PSD, care îi deranjează pe liberali care ar putea răspunde tot cu un afiş: „USL a murit, votează PNL“. Doar două partide, PDL şi PSD, au lipit afişe în Târgu Jiu. Materialele electorale ale partidelor au fost comentate de sociologi care au ajuns la concluzia că PSD aminteşte de comunism şi colectivizare, PNL îşi caută identitatea de dinaintea USL, iar PDL surprinde importanţa Europei pentru fiecare familie.
În prima zi de campanie doar PSD şi PDL au lipit afişele electorale pe panourile publicitare din Târgu Jiu. Interesant este însă afişul alianţei PSD-UNPR-PC, care se foloseşte de USL, alianţa ruptă acum câteva luni. Sloganul PSD este „USL trăieşte, votează PSD“. Mesajul îi deranjează pe liberali. „E un afiş care dezinformează electoratul pentru că la europarlamentare există o alianţă electorală PSD-PC-UNPR, nu USL. Iar în afiş e premierul Victor Ponta şi primarul Florin Cârciumaru. Candidează ei? PSD minte şi în prima zi de campanie. USL nu mai există“, a declarat liderul PNL Gorj Dian Popescu.
Preşedintele executiv al PSD Gorj, Ion Călinoiu, explică afişul prin faptul că actuala coaliţie urmăreşte programul USL. În realitate, nici măcar Uniunea Social Liberală nu şi-a respectat promisiunile, cea mai celebră fiind cea cu un milion de locuri de muncă. „Noi ne menţinem ce ne-am asumat în faţa electoratului, programul USL. Lumea îşi doreşte USL în continuare. Are acelaşi program adaptat la realităţile timpului“, a explicat Ion Călinoiu. „De obicei PSD face o campanie mizerabilă. Nu e ceva neobişnuit“, a comentat şi liderul PDL Gorj, Dan Vîlceanu.
Ce transmit afişele
Trei sociologi, Mircea Kivu, Calin Cotoi si Barbu Mateescu, consultaţi de HotNews.ro au analizat afişele tuturor partidelor şi au identificat atitudini eurosceptice în unele dintre acestea. Ei au găsit mesaje precum lupta anti-corupţie ori valorile conservatoare în afişele PDL, dar si un euroscepticism alimentat cu motive naţionale, cum este cazul PSD. Sociologii cred că afişul PSD, care poate fi văzut şi în Gorj, trezeşte amintiri din perioada comunistă prin motivele pseudo-folclorice din epoca naţionalizărilor si a colectivizării.
PNL promovează şi imaginea primarului de Sibiu Klauss Iohannis şi doreşte revenirea la identitatea dinainte de USL. Fiecare candidat explică pe afiş principala contribuţie adusă României prin prezenţa în Parlamentul European. Spre exemplu, soţia lui Crin Antonescu, Adina Vălean, se laudă cu reducerea tarifelor la roaming, o promisiune din mandatul 2007-2009.
PDL revine la portocaliu, spun sociologii, şi tema pare să fie lupta anticorupţie şi sublinierea importanţei Europei pentru români sloganul fiind „Europa în fiecare casă“.
FURT
"Nu mă miră. Nu v-am spus că fură? V-am spus că fură şi s-au şi supărat. Acum discutăm de chestiuni europene, ăstea nu-s chestiuni ca în Europa, astea sunt furturi de sorginte extraeuropeană", a comentat Crin Antonescu, preşedinte PNL afişul PSD.
AFIŞAJ
Primăria Târgu Jiu a amplasat 145 de panouri de afişaj electoral în diferite zone ale municipiului. Cu toate acestea, panourile au rămas goale în primele zile de campanie. (D.M.)