Defileul Jiului, văzut altfel. Monumente de arhitectură feroviară și peisaje spectaculoase

Imagini spectaculoase surprinse în Defileul Jiului au fost promovate într-un reportaj difuzat de Observator Antena 1. Ultimul defileu sălbatic din România e traversat de una dintre cele mai impresionante căi ferate construite la noi. Drumul de fier Bumbeşti-Jiu - Livezeni traversează zeci de tuneluri săpate prin munte şi trece pe nenumărate poduri și viaducte.

Un monument de arhitectură feroviară, ridicat cu un efort uriaş și cu sacrificii pe măsură, pe cât de spectaculos, pe atât de puţin valorificat turistic. Cine ajunge în Defileul Jiului cu trenul descoperă, pe lângă frumusețea locului și frânturi de istorie. Defileul a fost martorul unor bătălii crâncene în Primul Război Mondial.

Ionel Cioca, inginer în cadrul Parcului Național Defileul Jiului, a vorbit despre poveștile locului. Ideea magistralei feroviare care să lege România de Austro-Ungaria a apărut în urmă cu aproape un secol şi jumătate. La 1886 a fost inaugurat tronsonul Filiaşi-Târgu Cărbuneşti. Primul tren a oprit în gara Târgu Jiu la 1 iulie 1888. Şi aici a fost capăt de linie aproape 3 decenii. Abia în 1916 s-a terminat drumul de fier spre Bumbeşti-Jiu. Cele două războaie mondiale au zădărnicit munca, iar la Livezeni trenul a ajuns abia la 1948.

Calea ferată care leagă Oltenia de Ardeal e cea mai dificilă și complexă rută feroviară din România. Asta se traduce prin 39 de tuneluri, 35 de poduri și viaducte în doar 31 de kilometri. O muncă imensă în spatele căreia au stat 30.000 de oameni aduși din toate colțurile țării, care au muncit din greu să construiască ce încă rezistă și în zilele noastre: adevărate monumente de arhitectură.

„Această cale ferată a fost inițiată ca proiect încă de pe vremea Regelui Carol I, în anul 1874, dar cea mai mare organizare de șantier în această zonă a fost făcută începând cu aprilie 1948. În perioada regimului comunist, accidentele și morții, muncitorii care mureau în această zonă nu erau declarați. În 1962, însuși primul secretar al partidului comunist rus, Nikita Hrușciov a înnoptat în Defileul Jiului, în Gara Meri, și a fost impresionat de aceste locuri. Acum 106 ani, în aceste locuri, în octombrie, se purtau bătălii crâncene în perioada Primului Război Mondial. În acest loc, au murit 1982 de soldați. Atât de partea română, cât și de partea germană”, a spus Ionel Cioca, la Antena 1.

Cine vrea să admire peisajele uimitoare trebuie neapărat să ia la pas Defileul. Așa descoperă frânturi de istorie, dar și frumusețea locurilor mai ales în această perioadă, când totul este desenat în culorile toamnei în Defileu.

Din păcate, zona nu este promovată cum ar merita ca să și atragă turiști. Când vine vorba despre o strategie solidă de atragere a turiştilor în zona de basm: ”Nu ar fi multe de făcut, ar implica o colaborare extrem de strânsă a instituțiilor locale și o reamenajare a unor gări, cum era gara Lainici sau Meri, care este o gară interbelică. N-o să întâlniți niciodată două culori asemănătoare”, a spus Cioca.

Galerie foto






Vizualizări: 2,013

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Călătorii:

Citește și: