Cariera Roşia are două mari priorităţi anul acesta
Directorul Exploatării Miniere Roşia, Cosmin Trufelea, vrea să ducă la bun sfârşit două mari investiţii programate anul acesta. Este vorba de construirea unei noi variante de drum Negomir- Fărcăşeşti şi mutarea depozitului de cărbune. Despre valoarea celor două investiţii, anul de finalitate preconizat dar şi despre ce îi aşteaptă pe salariaţii celei mai mari cariere de cărbune din ţară, aflăm chiar de la managerul unităţii, Cosmin Trufelea.
În primul rând spuneţi-ne unde merge cărbunele de la Roşia?
Cea mai mare cantitate o livrăm la Turceni, la Craiova 2, Işalniţa şi Rovinari iar o parte la Arad. Aceştia ar fi tradiţionalii noştri beneficiari. Şi Roşia la ora actuală mai are de încasat de la Arad. În rest, ceilalţi plătesc normal.
Ştim că au fost tot felul de evaluări pentru a se vedea care sunt costurile de producţie. Care este situaţia la Roşia?
Da, au fost evaluări în funcţie de estimările care au fost pe următorii ani. Roşia şi Lupoaia sunt printre cele mai bune, în jur de 50 de lei pe tona de cărbune, preţul cost unitar total. Este cea mai bună carieră. Atâta timp cât programul de investiţii şi dezvoltarea carierei este făcută, se vor menţine aceleaşi costuri.
Care sunt problemele cu care v-aţi confruntat de cele mai multe ori?
Probleme sunt la fel ca şi la celelalte cariere. Având în vedere că cea mai mare parte a carierei este împădurită este nevoie de scoaterea din circuitul silvic, timpul acesta care se duce cu scoaterea documentaţiei şi efectiv excavaţia faţă de un teren arabil sunt problemele curente pe care le avem.
Ce aţi prevăzut pentru programul de investiţii din acest an?
Pentru noi, priorităţile zero, ca să zicem aşa, sunt cele două obiective pe care le avem pe lângă exproprieri. Anul acesta avem în program mutarea drumului Negomir spre Zătreana, la Fărcăşeşti pentru ca anul viitor să excavăm acest drum. Al doilea obiectiv la fel de important este mutarea depozitului de cărbune care este o investiţie de mediu, de 60 de miliarde care trebuie demarată în acest an. Pentru drum, valoarea este de 100 de miliarde.
Sunt asigurate în momentul de faţă aceste sume?
Da, ele sunt din surse proprii, nu surse atrase pe o perioadă de un an de zile la drum, anul acesta şi anul viitor să fie finalizat iar în ceea ce priveşte mutarea depozitului, cam pe o perioadă de doi ani de zile.
Care este durata de viaţă a carierei Roşia?
Ca şi durată de viaţă, din punctual meu nu sunt probleme, următorii zece, douăzeci de ani nu se pune problema. Se vor extinde şi perimetre, o durată de viaţă destul de mare pentru toţi cei care lucrează aici. Este şi va rămâne cea mai bună carieră, fiind şi cea mai mare din ţară la ora actuală.