Când și cum trebuie făcut schimbul de ulei la mașină
Schimbul de ulei făcut la timp prelungește durata de viață a motorului mașinii tale. Frecvența schimburilor este influențată de mai mulți factori, printre care numărul de kilometri parcurși, stilul de condus, calitatea uleiului și filtrelor, condițiile de trafic și infrastructură. Autoturismele de generație mai nouă au indicator de bord care avertizează periodic când au trecut 12.000 până la 15.000 de kilometri de la ultima intervenție. Din acest motiv este importantă resetarea acestui senzor după fiecare schimb, ca să fii avertizat atunci când mai ai aproximativ 3.000 de kilometri până la următorul.
Uleiul și filtrele auto fac parte din consumabilele mașinii, așa că nivelul și consistența trebuie verificate periodic. Pentru nivelul de ulei ai la dispoziție joja, un indicator care îți arată suprafața ocupată de lichidul din rezervor, cu mențiuni vizibile între minim și maxim. Verificarea nivelului de ulei se face foarte simplu: identifici joja, o ridici, o ștergi la capăt cu un șervețel sau o cârpă, o introduci înapoi în tub și te uiți unde se oprește urma de ulei. Dacă este în intervalul dintre minim și maxim, totul este în regulă. Dacă este sub valoarea minimă, completează până la semn. Această procedură trebuie repetată măcar o dată pe lună sau înainte de fiecare drum lung. Ca să poți completa atunci când este nevoie, trebuie să ai tot timpul în portbagaj un recipient cu ulei de bună calitate.
Uleiul este un element-cheie pentru orice motor performant, pentru că micșorează frecarea, asigură lubrifierea, reduce uzura și menține temperatura scăzută a componentelor. Acționează ca un instrument de curățare a motorului de murdărie, reziduuri sau urme de ulei vechi ars care pot deteriora angrenajul. Schimburile regulate te ajută să păstrezi motorul curat și să eviți contaminările cu potențial dăunător.
Când trece prea mult timp sau parcurgi kilometri peste limită fără să schimbi uleiul, acesta își pierde din proprietăți, îi scade vâscozitatea și provoacă frecare între piese care ajung să intre în contact direct, fără ungere. Cu cât este mai mare această fricțiune, cu atât se produc daune mai mari la motor. Când calitatea sau cantitatea uleiului scad, piesele care se ating la temperaturi mari produc reziduuri care ajung în motor. Reparațiile sunt mici, dar se poate ajunge și la distrugerea totală a motorului.