Matematica prin dans, joc şi cântec

În perioada 8-15 iulie 2012, am participat la Lisabona la cursul Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments ( Metode de actiune pentru îmbunătăţirea motivaţiei şi calităţii în mediile de învăţare) mobilitate individuala de formare continua Comenius, finanţat de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, organizat de European Bridges Consulting –Finlanda, prin doamna Ulla Salomaki. Obiectivul central al cursului a fost acela de a familiariza participanţii cu modul în care metodele activ-participative pot fi utilizate în educaţia formală şi non-formală pentru a fructifica inteligenţa emoţională şi pentru a îmbunătăţi motivaţia celor care învaţă în scopul creării unui climat pozitiv în mediul educaţional. Un moment deosebit de interesant a fost prezentarea  integrării artei (muzica, dans,) în lecţie, cu ilustrări şi aplicaţii relevante pentru matematica, Prin intermediul cântecului şi al dansului, pot fi introduse  noţiuni matematice (ex.: linia dreapta, oblica, cerc, coarda, etc.). Deoarece între matematică şi muzică este o strânsă legătură, iar muzica este ingredientul  nelipsit atunci când vine vorba de dans, este firesc să ne gândim că matematica şi arta dansului nu sunt tocmai străine una de alta. Dansul şi matematica sunt legate prin timp şi spaţiu. Prin dans, se experimentează timpul şi spaţiul şi relaţia lor proporţională.

Elevii vor fi îndrumaţi să înţeleagă că mişcările de dans pot fi tot felul de combinaţii de cercuri şi linii (geometria!!!) în concluzie corpurile noastre se deplasează prin spaţiu în arce şi cercuri. Deci, există o mulţime de moduri în care putem experimenta fizic (sau viziona) geometria. O persoană dansând poate folosi corpul ei pentru a crea forme, sau se poate aşeza pe o podea într-un model special (linie sau cerc, de exemplu). O persoană poate dansa singură, dar de îndată cu adăugarea celui de al doilea dansator se creează o relaţie care ar putea fi descrisă prin concepte numerice. Matematica se găseşte în ritm, în împărţirea dansatorilor pe grupe, în folosirea spaţiului sau în forma şi succesiunea mişcărilor pe care le face un dansator. Putem astfel spune că matematica este implicată în toate aspectele dansului. De aceea, acest lucru a  început să fie folosit într-o manieră interdisciplinară.

Am experimentat la clasa, cu elevii mei, metodele învăţate la acest curs. Am introdus noţiuni de geometrie (linie, cerc, pătrat, dreptunghi), organizând colectivul de elevi, pe grupe, sub forma de cerc sau pătrat, sau dreptunghi. Pe muzica ei sunt organizaţi în cercuri, pătrate sau dreptunghiuri, prin mişcări ritmate, sub îndrumarea profesorului. Se stabilesc si proprietăţile figurilor geometrice, elevilor fiindu-le mult mai uşor să reţină aceste noţiuni, cu ajutorul paşilor de dans si al muzicii.  Un joc extreme de plăcut a fost ca, împărţiţi in doua grupe, elevii sa recunoască cât mai multe figuri geometrice dintr-un dans, executat de grupa cealaltă. Cu ajutorul acestora trebuiau sa realizeze un desen (folosind atâtea lini sau cercuri sau pătrate cate fuseseră prezentate in dans.)

Elevii vor considera  ideile matematice  mai atractive, mai uşor de înţeles şi de reţinut atunci când sunt exprimate prin intermediul propriului  corp, mai ales folosind si muzica.

 Prezentul material reflecta numai punctul de vedere al autorului si Comisia Europeana nu este responsabila pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.

Prof. Înv. Primar Liana Cîrciumaru, Sc. Gimnazială „C. Săvoiu” Tg-Jiu

Vizualizări: 806

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Comunitate:

Citește și: